Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zondag 29 april 2018

Over ontploffen en plannen maken

Op de radio hoorde ik iemand zeggen (volgens mij was het een weerman) dat de natuur was 'ontploft'. Hij bedoelde dat alles ineens tot bloei was gekomen, na zo'n lange kwakkelperiode. Ik snapte dus wel wat hij bedoelde, maar ik vond het een vreemde uitdrukking. Hij wordt wel vaker gebruikt, de laatste tijd. Zo werkte ik ooit ergens waar iemand regelmatig meende dat haar mailbox was ontploft, om vervolgens te verzuchten dat ze het 'zooo druk' had. Goed, rare uitdrukking dus. Het zou toch wat zijn zeg, als al die bloemetjes met ontploffingen gepaard gingen. Horen en zien zou je vergaan in deze periode. Ja, eerlijk is eerlijk, mooi is het wel. De Japanse Kers heeft alweer een mooi tapijtje gemaakt en de tulpen steken ook overal hun statige kopjes op.

Op de laatste tekenles van dit jaar -wat gaat zo'n half jaar toch altijd snel- koos ik een bloementuintje om te tekenen. Het was een plaatje dat me eigenlijk totaal niet paste: te lief, te veel detail en eigenlijk ook veel te 'kneuterig' voor mij. Toch ging ik er mee aan het werk. Weer volgens de 'vlakkenmethode', net zoals de vorige keer. Tot mijn grote verbazing wist ik daarmee zelfs het tuintje te bedwingen en ik kreeg er zowaar plezier in. Dit is 'm uiteindelijk geworden:

Tuintje (Aquarel)
Zien jullie wat ik bedoel met 'kneuterig'? ;-) Het was ook de laatste bladzijde van mijn tekenblokje, hoe krijg ik het voor elkaar hè? Einde cursus, einde tekenblok! Zonder de cursus als stok achter de deur moet ik me natuurlijk ook bezig blijven houden, al was het alleen maar omdat anders dit weblog niet gevuld wordt. Dus gisteren heb ik gelijk maar twee nieuwe blokjes gekocht! Of eigenlijk waren het er drie, want ik kocht ook nog een klein formaat (briefkaartformaat) blokje, omdat ik die er zo schattig uit vond zien. Tja. ;-)

Voor de komende tijd heb ik een paar plannen. Allereerst moet natuurlijk 'Project H' af. Afgelopen twee dagen heb ik daar weer even aan gewerkt, maar ik was niet tevreden. De verf zat letterlijk in mijn haren, dus ik neem maar weer even afstand. Ik verwacht het binnenkort wel af te kunnen maken en dan laat ik dat natuurlijk hier zien. Verder vond ik een tijdje terug een oude schets/tekening, echt een heel oude, van een werk dat ik op school maakte. Het origineel heeft op school gehangen, maar ik heb het nooit teruggekregen. Nog steeds vind ik dat heel vervelend. Ik heb dus het plan om de tekening (het was ook een inktwerkje) aan de hand van de schets opnieuw te maken.

Als laatste heb ik een idee in mijn hoofd, waar ik zelf nog een beetje mee worstel. De vorm, maar ook of het wel zo'n goed idee is... Op de cursus waren we een beetje aan het grappen over het aantal dieren dat we tekenden. Ik en mijn medecursiste Vera tekenen namelijk altijd veel dieren. Nu heeft iedereen natuurlijk wel een 'stokpaardje', want we hebben ook cursisten die graag huisjes, of juist bomen en bloemen tekenen. Tja, ik weet ook niet wat het is, met mij en de dieren: ik hou er gewoon van, denk ik. Als ik ze teken, probeer ik ook altijd wat meer van ze te weten te komen. Dat doe ik bij andere dingen eigenlijk nooit zo.

Maar goed, we hadden het daar dus over en toen zei Irina dat we dan maar 'de ark van Noach' moesten maken, dan konden we van alle dieren twee tekenen. Hilariteit alom, maar toch bleef het in mijn hoofd spoken. Nee, ik wilde geen 'ark van Noach' maken, maar het idee om meerdere dieren te tekenen, leek me wel erg leuk. Daar kwam nog bij, dat een andere cursiste een boek had meegenomen van de schilderijen die ze in de loop der jaren had gemaakt. Ja inderdaad, net zoiets als mijn 'koffietafelboek' maar dan dikker. Ik bedacht me dat ik een boek kon maken met mijn dierentekeningen en dan met kleine verhaaltjes erbij. Hoe en wat weet ik nog niet en ik weet ook niet of het wel zo'n goed idee is, misschien is het wel veel te ambitieus, maar toch... Het blijft in mijn hoofd en ik heb zo'n vermoeden dat ik er wel iets mee ga doen. Welke vorm het krijgt, geen idee. Misschien hebben de lezer hier wel een suggestie.

In elk geval: ik denk erover na...
Het kan zijn dat je 'plof" hoort en nee, dan is niet mijn hoofd ontploft, dan is er slechts een idee tot bloei gekomen!

12 reacties:

  1. Ha, ha, grappig. Bij mij komen ook allemaal "kneuterige beelden" op mbt de lente. Ik wandelde buiten en zag zoveel wit en blauw en roze en het rook zo lekker. Vanzelf dacht ik ineens aan bloemen in vaasjes en wapperende was om te schilderen. Het is ook zo ongelofelijk mooi buiten. In 1 week is alles groen geworden. Ik vind dat het mag hoor "kneuterig". Jouw tuintje is echt niet kneuterig maar wel mooi. En zeker niet kitscherig. Maar blij en zoals de natuur nu is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen dat het weer zulke ideeën bij jou ook oproept. Wapperende was vind ik trouwens een leuk onderwerp om te schilderen, Geri: doen! ;-)

      Verwijderen
  2. Aha! Prachtige tekst inderdaad... Ik heb die bundel ook nog ergens, geloof ik en je hebt me betrapt: ik heb er te weinig in gelezen.
    Onbezonnen en hartstochtelijk klinkt zoveel mooier dan 'ontploft', maar dat is de tijdgeest, denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, maar hoe en wat, daar ben ik dus nog niet uit. Een alfabet? Dierendichtjes? Hoe ga ik kiezen? Dilemma's, dilemma's...
    maar dank voor je motiverende reactie, lieve Novelle, het zal vast gaan zoals met alle dingen in het leven: ineens is er een antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vaker je kneuterige kant loslaten!
    Prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Lillian

    Wat een leuk logje
    en bedankt voor het bezoekje op mijn blogje
    Ik wens jou een hele fijne week

    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gerda! Graag gedaan en natuurlijk een net zo mooie week voor jou!

      Verwijderen
  6. Lilian,

    Het is in mijn beleving een intiem en gezellig tuintje.
    Al ontploft de natuur niet echt het was de laatste weken echt wel een ware explosie aan kleur, geur, stuifmeel en blad. Het is ieder jaar weer een bijzondere gewaarwording.
    Ik hoor wel een zacht knalletje als het zover is met je ideetje!

    groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is in elk geval een kleurrijk tuintje... en inderdaad vandaag buiten viel het me ook op hoe uitbundig groen het overal ineens is. Een 'explosie van kleuren' vind ik ook mooier en lieflijker klinken dan dat ietwat terroristische ontploffen, hahaha! Mijn tic, zullen we maar zeggen!

      Verwijderen
  7. Er bloeit zeker heel hard. Het is oom mooi gezicht. Wil wel gaan lukken met deze mooie weer. Vandaag is wat koeler geworden. Je tekening heb je mooi gemaakt. Echt super1 Geeft mooi warme uitstraling in de natuur. Fijne avond.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu is bijna alles groen... wel jammer van de tulpjes, die gaan nu alweer hangen. Dank voor de lieve reactie!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: