Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zondag 25 juni 2017

Rupsje Nooitgenoeg en de spruitjes

Het boek dat me uit mijn kindertijd het meest is bijgebleven, is Rupsje Nooitgenoeg. Ik gebruik die naam ook wel eens als iemand in mijn omgeving enorm zit te schranzen. Waarom juist dat boek me bij is gebleven, weet ik eigenlijk ook niet. Die mooie vlinder aan het eind van het boek, denk ik... en die gaatjes die dat rupsje maar bleef eten.

De reden waarom het legendarische rupsje ineens in mijn gedachten was, had te maken met spruitjes. Ik vind niet zoveel van spruitjes hoor. Niet vies, maar ook niet overdreven lekker. Als ik al iets van spuitjes vind, dan is het vooral dat ze vreselijk stinken. Hollandse spruitjeslucht blief ik niet, dat moge duidelijk zijn.De reden waarom ik vandaag zo nodig moet schrijven over Rupsje Nooitgenoeg en spruitjes, is dat ik las dat de rups van het koolwitje dol is op spuitjes! Dat is nog 'ns een weetje, hรจ?

Geloof het of niet, maar ik heb me regelmatig afgevraagd waarom het koolwitje nou koolwitje heet. Zo'n prachtig wit vlindertje heeft toch niks met kool... Kolen zijn zwart, niet wit. Sommige koolwitjes hebben wel zwarte stipjes, dus dacht ik dat het daar mee te maken had. Heel eerlijk waar, ik had nooit gedacht aan die andere betekenis van het woord 'kool', terwijl dat toch vele malen logischer is.

De rupsen van het koolwitje eten kool... Kool en dus ook spruitjes. Heel vervelend als je spruiten kweekt in je moestuin. Gelukkig kun je de rupsen, die er overigens heel mooi uitzien (geelgroenig met zwarte streepjes en een vachtje!) heel makkelijk verwijderen. Als dat niet wil lukken, moet je er een lieveheersbeestje bij zetten, want die schijnt de rupsen weer heel lekker te vinden ;-)

In het kader van Illustration Friday tekende ik spruitjes... en de rups van het koolwitje. Het wit 'deed' het niet zo goed op dit papier, dus heb ik het vlindertje maar een kleurtje gegeven.


Rupsje Nooitgenoeg en de spruitjes (Aquarel)


11 reacties:

  1. Lilian,

    Rupsje nooit genoeg ken ik alleen van de laatste jaren, voor mijn kleinkinderen heb ik het vaak voorgelezen.
    Rupsje is heel fraai en op spruiten ben ik ook niet erg dol, maar klaar gemaakt in een stoomoven ( waar ik de laatste vijf jaar gebruik van maak) zijn ze best smakelijk en praktisch reukloos te bereiden net als bloemkool en alle andere groenten.

    -------------------------------------------

    vlinder legt eitjes

    zijn spruitjes eten spruitjes

    rups wordt weer vlinder

    -------------------------------------------

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt heel fijn, zo'n stoomoven!
      Veel mensen kennen het boekje wel, is het niet omdat ze er zelf uit zijn voorgelezen, dan wel doordat ze het voorlazen aan kinderen of kleinkinderen. Het is echt een wereldhit, dit rupsje.

      Verwijderen
    2. Ik niet, ik ken alleen de naam.

      Verwijderen
  2. Kindertijd las je rupsen boek. Het was nooit genoeg. Rupsen heb jij prachtig getekend. De kleuren heb je heel goed gedaan.Haha wij lusten helemaal geen spruitjes.Brrr... Leuk om te lezen je verhaal. Nooit geweten dat rupsen kool van eet. Nooit geweten. Dan houd niks van over. Spruitjes ook. Iets van kool geuren eet hij op. Geniet mooie week toe.
    Liefs Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rupsje Nooitgenoeg werd me voorgelezen op de kleuterschool. Ik herinner me vooral dat ik heel verbaasd was dat een rups zomaar een vlinder kon worden:-)
      Jullie houden niet van spruitjes, dat hebben veel mensen. Het ligt er inderdaad ook wel aan hoe je ze klaarmaakt, zoals jeer ook schrijft. Dank voor jullie complimentjes en fijne week!

      Verwijderen
  3. En ik maar denken dat ze zo heten omdat ze de kleur van bloemkool hebben.
    Ik snapte zelfs even niet wat je bedoelde met zwarte kolen. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Apart he, hoe zoiets werkt? Voor mij was de naam koolwitje een soort tegenstelling, omdat ik 'kool' associeerde met houtskool en steenkool :-) Aan die andere kolen dacht ik niet eens, want een koolwitje haalt -net als alle vlindertjes- de nectar uit bloemen. De kleur van bloemkool, dat vind ik dan weer goed bedacht:-)

      Verwijderen
    2. Dat heb je met creatieve breinen ๐Ÿค“

      Verwijderen
  4. Het heeft indruk gemaakt op jou, dat het verhaaltje nu terug boven komt.
    Het is maar goed Lilian dat het spruitje gekookt word,want anders krijg je er gratis rupsjesvlees bij.
    je hebt het rupsje mooi neer gezet op het spruitje
    fijne dag............
    Groetjes Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aparte spruitjesschotel wordt het dan, hรจ Christiene?
      Dank je wel en jij ook een fijne dag!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: