Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

vrijdag 20 juni 2014

Witkontjes

Witkontjes. Zo noem ik ze, die grote zoemende hommels. Ik was altijd een beetje bang van ze, moet ik heel eerlijk bekennen. Als er iets in mijn omgeving plotseling begint te zoemen, ben ik altijd op mijn hoede. Wespen kunnen gemeen steken, dat weet iedereen. Bijen ook, als je ze in het nauw drijft. Dan heb je nog de 'onschuldiger zoemenden', de muggen, maar een prik van zo'n 'lichte zoem' is minstens zo irritant. Kortom, als het zoemt, moet je uitkijken.

Hoe het nou zat met die hommels, dat wist ik eigenlijk niet. Steken hommels ook? Ja dus, een hommel kan ook steken, al zal hij dat - net als een bij - niet snel doen. Hier naast de voordeur zit al een tijdje een nest aardhommels. Hommels met een witte kont heten aardhommels. Zo af en toe zie ik er eentje in een klein gaatje tussen de gevel en de grond in vliegen. Buiten het feit dat er soms wel 'ns eentje per ongeluk naar binnen vliegt, heb ik geen last van ze. Ik vind ze mooi om te zien. Ze hebben een soort vacht die maakt dat je ze bijna zou willen aaien. Nu weet ik toevallig dat dat vachtje nog echt zacht is ook. :-) Wat ik nogal raadselachtig vind van hommels, is dat ze zo groot kunnen worden... Soms zie je een hommel voorbij komen die zo groot is, dat zijn vleugeltjes hem haast niet meer kunnen dragen. Dat zijn ook meestal de hommels die per ongeluk in huis terecht komen.

Altijd bezige hommels (inkt en kleurpotlood)

Ik kijk graag naar de witkontjes en daarom wilde ik ze ook tekenen. Dat viel nog niet mee. Zo'n beestje zit lastig in elkaar en stilzitten doen ze ook al niet. Gelukkig had ik een foto en toen lukte het wel. De tekening dreigde nog even te mislukken, toen ik de bloemen erbij begon te tekenen. Bloemen tekenen valt nog niet mee, vandaar de wat merkwaardige dahlia bovenin. Shit, tekening verpest, dacht ik. Toch maar verder getekend en de kleuren maakten het uiteindelijk tot een wat surrealistische, maar ook wel vrolijke tekening. Dat past bij de hommels, die blijven ook gewoon bezig, al zijn ze zo topzwaar dat ze eigenlijk niet meer kunnen vliegen. :-)
Mooie beestjes, ze moesten alleen niet zo zoemen...

25 reacties:

  1. Ha Lilian,wat kan je toch gezellig schrijven ik ga er helemaal in mee...
    Je tekening is wel zo mooi !je roept de hommels tot leven
    het lijkt of ik ze hier hoor zoemen.....echt prachtig!!
    ja alleen dat zoemen leer je ze niet af...
    Lilian ik wens je een fijn weekend zonder te veel gezoem....
    liefs een groetje Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik leuk om te lezen Christiene!
      Nee, zoemen ga ik ze niet afleren en ... er zit jammer genoeg ook al geen uit-knopje op :-)
      Een weekend zonder zoemen moet lukken: overal zitten horren gelukkig en de witkontjes die per ongeluk binnenkomen, vliegen niet door naar boven, daar heb ik weer geluk mee!

      Verwijderen
  2. witkontjes heb ik hier nog nooit gezien. Wel werd ik eergisternacht te grazen genomen door een zwartkontje. Dat rare beest was onder mijn dekbed gekropen notaben.
    Dus ik kruip slaperig mijn bed in wordt ik me toch geprikt in mn knieholte door dat beest.
    En dat doet ongenadig zeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaaiiks! Dat lijkt me heel pijnlijk... in je knieholte! Daar is weinig lieflijks aan, inderdaad! (misschien was-ie daarom wel zwart: een evil hommel)
      Beterschap!

      Geen witkontjes bij jullie? Toch de meest voorkomende hommelsoort.

      Verwijderen
    2. Echt waar? hier in het zuiden heb ik ze nog nooit gezien en kan me ze ook niet uit het westen herinneren, maar ja aan de kust woonde ik drie hoog.
      Zo hoog vlogen alleen vliegen en muggen.

      Verwijderen
  3. ps maar je tekening is weer prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige tekening! Heel mooi. Hier zijn de kinderen bang voor alles wat zoemt. Ik ben twee weken gestoken door een onbekend beestje. Twee weken lang een nare dikke plek op mijn voet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Vroeger was ik ook bang voor alles wat zoemde :-) Wespen die hinderlijk om je ijsje bleven zoemen en zo...
      Twee weken een dikke plek? Da's best wel lang! Dat moet een flinke 'steker' geweest zijn... vervelend!

      Verwijderen
  5. Lilian,

    Bijzonder fraai weer, de hommels zien er mooier uit, dan op menige foto, die ik vaak van ze probeer te maken, want zoals je al zegt ze zitten nooit lang genoeg stil voor mijn camera.
    Veel mensen zijn inderdaad vaak panisch voor "zoemers", maar die beginnen vaak ook meteen te meppen als ze zo'n beestje zien. Houd ze vooral in de gaten, want meestal doen ze niks. Laat ze niet ergens in de knel raken, maar soms heb je het niet in de gaten helaas! Een beetje fantasiebloemetje oogt toch ook best mooi.
    Tenslotte nog een fantasie-senryu, die ik eens zomaar schreef bijna 15 jaar geleden.

    ------------------------------------------------

    als ik voorzichtig

    bij jouw tere hartje zoem

    denk ik: wat een bloem

    ------------------------------------------------

    Groetjes en een goed weekend,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt jeer, meestal gebeurt er ook helemaal niks. Als je zo'n beestje gewoon met rust laat, gaat het vanzelf weg. Wespen willen nog wel eens blijven hangen, als ze afkomen op zoetigheid en volgens mij komt daar ook de angst bij de meeste mensen vandaan. Last van een slecht imago, zullen we maar zeggen ;-)

      Wat trakteer je me weer op een geweldige senryu: heel erg mooi, dank je wel!
      (en voor jou natuurlijk ook een goed weekend!)

      Verwijderen
  6. Wat een gezellig verhaal over de hommels. Ik wist niet dat ze konden steken. Weer wat geleerd.
    Je tekening is heel boeiend geworden door de combinatie van inkt en kleurpotlood

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Anita. Ja hoor, steken kunnen ze zeker wel. Een hommel is familie van de bij, maar anders dan een bij verliest de hommel niet zijn angel als hij steekt. Een hommel zal je niet snel steken, alleen als je 'm in het nauw drijft. (en dat is dan weer hetzelfde als bij de bijen.)

      Inkt en kleurpotlood is een probeersel van de laatste tijd. Eerst pakte ik vaak aquarelverf, maar daar krijg ik doorgaans niet de kleuren mee die ik wil hebben. Met potlood gaat het goed en ik ben eigenlijk ook wel te spreken over het effect. Leuk om te lezen dat je het boeiend geworden vindt!

      Verwijderen
  7. En weer een prachtig kunstwerk!!!..en helemaal niks verpest!!!..hele mooie bloemen. Ik moet altijd lachen als ik een hommel zie..mijn vader kon een keer niet zo snel op de naam komen,terwijl hij er eentje paniekerig weg sloeg, en noemde het een gestoffeerde wesp.!!! Hahaha..zo heet de hommel nu dus bij ons thuis..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Er ligt er hier nu nog eentje dubbel van het lachen! Wat goed gevonden zeg; gestoffeerde wesp! Echt briljant! Ik vrees dat ik nu ook niet meer naar een hommel kan kijken zonder hier aan te denken:-)

      Verwijderen
  8. Heel mooi! Ik vind het geluid altijd zo lekker zomers klinken! Maar als ze dichtbij komen ben ik niet erg fan van ze :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje!
      Vanuit de verte heeft zo'n gezoem wel iets ja, maar ik betrap mezelf toch altijd op een schrikreactie. Zo van: "Waar issie?"

      Verwijderen
  9. Schitterend geschreven en ook mooi getekend Lilian en ja bijensteken kunnen gemeen zeer doen pffft mijn moeder was eens gestoken in haar lip brrr Dat was echt niet leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Novelle. Oei... een steek in je lip lijkt me inderdaad heel erg naar!

      Verwijderen
  10. wat heb je een heerlijk mooi blogje en knappe tekening.
    vorig jaar ben ik van een wesp gestoken, nu is het oppassen geblazen heb er lang last van gehad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je lieve reactie.
      Dat lijkt me een pijnlijke ervaring en ik kan me voorstellen dat je onze geel-zwart gestreepte 'vriendjes' nu liever uit de weg gaat!

      Verwijderen
  11. Ha Lilian, ik kom je een goed weekje wensen
    met een straaltje zon......
    bedankt voor je altijd weer fijne reacties.
    Liefs een groetje
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je wens heeft geholpen, inmiddels straalt het zonnetje weer... en zoals je zelf al schreef: na regen komt zonneschijn hè? :-)
      Graag gedaan, lieve Christiene en ik vind jouw reacties altijd net zo fijn om te lezen!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: