Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

maandag 18 augustus 2014

Buiten tekenen met Irina!

Al een hele tijd stond het op mijn verlanglijstje om eens een keer buiten te gaan tekenen. Nu hoor ik jullie bijna denken: 'Hoezo op je verlanglijstje? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om buiten te gaan tekenen?' Ja, eh... nou, zo zit dat toch niet helemaal. Tekenen in de openbare ruimte vergt moed! Buiten tekenen betekent immers dat je voor iedereen zichtbaar iets aan het maken bent. Je loopt dus de kans dat mensen komen kijken, of misschien zelfs commentaar gaan leveren. Inderdaad, dat hoeft  niet... maar de gedachte aan het feit dat dat zou kunnen gebeuren, maakte dat ik het toch wel erg eng vond. Maakte, verleden tijd, want... als je het alleen niet durft, dan doe je het toch gewoon samen!

Kom op, naar buiten...
Irina heb ik leren kennen op de cursus bij CKNootdorp en ze is inmiddels een goede vriendin van me geworden. Ze kan geweldig tekenen en daarnaast hebben we het altijd heel erg gezellig met z'n tweetjes. De afspraak stond al een tijdje: we zouden samen gaat tekenen in Delftse Hout, een natuurgebied hier vlakbij. Op naar Delftse Hout dus, waar we hadden afgesproken bij Het rieten dak. Na een drankje en het uitwisselen van de laatste nieuwtjes, gingen we op zoek naar een plek om lekker te tekenen. Dat plekje vonden we langs het water van (zo las ik later op het naambordje) de Tweemolentjeskade.

Speciaal voor ons was er een bankje naast een prachtige knotwilg :-) dat was weer goed geregeld! We installeerden ons en al snel zaten we, met de ruggen naar elkaar toe, te tekenen. Dat klinkt ongezellig, maar dat had te maken met het gekozen tekenonderwerp. In elk geval weerhield het ons er niet van om lekker verder te babbelen. Er passeerden fietsers, voetgangers, zelfs een boswachter.., maar behalve een meneer die in het voorbijgaan "mooi hoor!" riep, kregen we weinig commentaar. Dat viel weer mee.

Boerderij en knotwilg
Ik koos ervoor om een boerderijtje op papier te zetten. Dat stond zo mooi verscholen tussen al het groen. Daarbij vond ik het bruggetje erg leuk. Buiten tekenen is toch tekenen met een aparte dimensie, zo ontdekte ik. Het lijkt wel alsof je alles veel intenser ziet dan anders. Ik betrapte mezelf op de neiging om alle details die ik zag, ook vast te leggen. Dat schiet natuurlijk niet op, want dan krijg je een enorm gepriegel ;-) Ik heb de tekening dan ook alleen in potlood gemaakt en ik heb 'm later thuis verder uitgewerkt. Weer stond ik voor het dilemma: moet er nou wel of geen kleur in?

Uiteindelijk toch maar kleur toegevoegd...
Boerderij aan de Tweemolentjeskade


Irina was aan de slag gegaan met de mooie knotwilg, die naast ons bankje stond. Zij had minder last van de details dan ik. Ook zij heeft 'm thuis ingekleurd. Mooi geworden, hè? De fiets ernaast maakt het plaatje helemaal af, vind ik.

Wilg (met fiets!) van Irina
Een mooie herinnering aan een zeer geslaagde middag. Buiten tekenen is echt heerlijk om te doen, zeker bij een temperatuurtje van rond de 21 graden en een zeer aangenaam zonnetje. Irina zat op een gegeven moment lekker met blote voetjes in het gras en geloof het of niet, zelfs ik heb er een bruine tekenarm aan overgehouden!

Naar de hertjes
Na onze tekensessie hier vervolgden we onze weg richting de hertenkamp. Altijd leuk, hertjes! we waren allebei op slag verliefd op het schattige hertje hiernaast. Zo'n mooi beestje!
Jammer genoeg zaten de hertjes net niet waar we konden tekenen, het was er  te donker, dus dan maar een snelle 'kiek' maken met de telefoon. Zo kunnen we 'm tenminste later nog eens vastleggen. Bij het hertenkamp zelf was verder weinig actie, maar een tekening van de weide met de ganzen erin hebben we wel gemaakt. Die tekening moet ik nog uitwerken, dus wie weet verschijnt die nog hier.

In elk geval hebben we genoeg inspiratie opgedaan. Bramen en bramenstruiken bijvoorbeeld, zijn ook mooie onderwerpen om te tekenen!
Ik heb geleerd hoe een hazelnootstruik eruit ziet (dankjewel Irina!), ik heb geleerd dat lieveheersbeestjes fotograferen nog geen sinecure is....en:
ik weet nu dat buiten tekenen gewoon heel erg leuk is om te doen!

19 reacties:

  1. Dapper hoor!
    En de tekeningen zijn ook nog eens mooi geworden. Het is moeilijk kiezen: met of zonder kleur. Ik ben ook wel gecharmeerd van de zwart-wit versie.
    Een avontuur om te herhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Dank je wel! Ja, ik blijf het lastig vinden om te kiezen. Zwart-wit is vaak ook al mooi genoeg, maar dan bekruipt me toch weer de twijfel. In dit geval had ik de kleur beter weg kunnen laten, vind ik achteraf.
      We gaan het zeker nog een keertje doen, want echt: het was heel erg leuk!

      Verwijderen
  2. Zo herkenbaar! Zelf ervaar ik een vergelijkbare drempel bij het buitentekenen. Inmiddels ben ik een aantal keer bewust op het Binnenhof gaan zitten met mijn pen en papier en dat hielp. Het is nl. inderdaad heerlijk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op het Binnenhof gaan zitten met je tekenblok vind ik wel heel erg stoer! Wat goed dat je dat durft... Nee, zo ver ben ik nog niet, denk ik ;-) Ik wil wel langzaam aan gaan proberen of het me lukt om te tekenen waar meer mensen zijn.In elk geval smaakt het naar meer!

      Verwijderen
  3. Ik ga ook niet graag alleen hoor. Wat ik heel leuk vond was het tekenen met ons groepje in de dierentuin, maar toen ik daar werk kreeg was het voor mij afgelopen. Toen durfde ik niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, de dierentuin lijkt me ook een geweldige plek om te tekenen! Dan moet moet je idd wel met een groepje zijn, want 'publiek' kun je daar natuurlijk maar lastig ontlopen ;-) Mag ik vragen waarom je dan niet meer durfde toen je er werkte? Had dat te maken met collega's? Mijn eerste gedachte was: 'maar dan kun je na sluitingstijd gaan!'

      Verwijderen
  4. De tekening is heel mooi geworden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Lilian,wat leuk een vriendschap en de zelfde hobby....tekenen..
    en nu dikke vriendinnen...waar mee je kunt praten waar je mee bezig bent
    en het laten zien.
    Ik heb dat ook wel eens gedacht een gelijk gestemde die weet waar je het over hebt....
    Je tekening is mooi in zwart wit maar ook in kleur
    ook de knotwilg en het fietsje van Irina mag er zijn.
    Ik hoop dat je samen nog veel teken uitstapjes gaat maken.
    lieve groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ook een cadeautje hoor, zo'n vriendschap!
      Irina vindt je complimenten heel leuk om te lezen, dank je wel ook namens haar.
      We hebben afgesproken dat we dit nog wel eens gaan herhalen, dus dat komt goed!
      En Christiene, ik weet zeker dat die tekenvriendin ook nog wel op jouw pad komt, hoor ;-)

      Verwijderen
  6. Ze zijn mooi geworden hoor!

    En ik herken het wel dat je er te veel in wilt zetten.
    Ik kan geen landschappen maken ik pik er, net als je tekenmaatje, een detail uit.

    Jaren geleden had ik ook dat idee om buiten te gaan zitten tekenen, maar zag het niet zitten om dat in m'n eentje te doen.
    Toen heb ik een oproepje in het plaatselijke suffertje gezet en daar kwamen elke zomer toch altijd weer een paar mensen op af.

    In mijn huidige woonplaats werkt die methode helaas niet, daar gaat alles via ons kent ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thnx!

      Ja, een detail tekenen, was misschien ook wijzer geweest ;-)
      Slim, om daarvoor een oproepje in de krant te plaatsen en wat apart dat dat in je nieuwe woonplaats dan niet werkt...

      Verwijderen
    2. In Brabant werkt alles anders dan boven de Moerdijk.
      Ik snap er nog steeds niet veel van ;-)

      Verwijderen
  7. Wat een overwinning om buiten te tekenen. Je voelt je dan toch iets kwetsbaarder. Ik vind het erg mooi wat je gemaakt heb, vooral die ene boom voor het klein stukje van het huis brengt karakter aan je tekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) Klopt helemaal, wat je schrijft. Kwetsbaarder, want je bent toch iets aan het maken... Dank voor het compliment!

      Verwijderen
  8. De kleuren maken je tekening toch mooier hoor Lilian en wat fijn dat je een vriendin hebt met dezelfde hobby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Dank je, Novelle. Altijd lastig, de vraag of je nu wel of niet in moet kleuren...
      Ik ben ook heel blij met deze vriendschap!

      Verwijderen
  9. Lilian,

    Delftse Hout is een fraaie omgeving om te tekenen, ik heb er een aantal dagen op de camping/bungalowpark doorgebracht.
    Jullie tekeningen zijn mooi geworden, hoewel jouw ingekleurde tekening zeker fraai is, vind ik de zwart/wit tekening toch uitdagender, hij laat meer over aan mijn fantasie en oogt mysterieuzer. Het komt natuurlijk ook omdat ik ze nu naast elkaar zie en ik misschien wel voor andere kleuren zou gaan.

    Groetjes,

    jeer

    p.s. ik las elders over jouw lievelings-voorkeurskleur. Het verbaasde mij niet echt -;)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Delftse Hout is inderdaad een mooi gebied en voor ons ook lekker dichtbij.
      Ik kan me goed vinden in wat je schrijft, hoor. Zelf vond ik de ingekleurde versie ook wat minder.

      Over kleuren gesproken, jouw PS, ik moest er ontzettend om lachen! Jij wees me destijds op mijn kennelijke voorkeur voor oranje, zelf had ik dat niet zo door.
      Je had overigens gelijk hoor: toen ik er op ging letten zag ik het veelvuldig terugkomen ;-)

      En door jouw reactie begrijp ik nu ook waarom jou dat opviel ;-)
      Interessante materie!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: