Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zaterdag 27 januari 2018

Inkt net even anders

De laatste tijd ben ik erg productief. Het komt, denk ik, omdat ik net even wat meer tijd heb voor mezelf. Project H (de hagedis, weet je nog?) gaat redelijk goed. De hagedis staat erop, ik moet 'm alleen nog wat verder invullen. Ik heb alleen een probleempje met de achtergrond. Daar had ik net goed genoeg over nagedacht. Ik weet niet wat de achtergrond moet gaan worden, dus ben ik hard op zoek naar inspiratie.

Maar goed, dat is maar één dingetje, voor de rest ben ik goed bezig geweest.
Op de cursus gingen we aan de gang met gewassen inkt, dus inkt waar je wat water aan toevoegt. Nu was dat voor mij natuurlijk niet echt onbekend terrein, maar wat wel nieuw voor me was, was dat je over de gewassen inkt natuurlijk ook weer aquarelverf aan kunt brengen. Heel gek, maar dat had ik dus niet eerder gedaan. Ik gebruik verf en inkt meestal naast elkaar, niet door elkaar. Door de inkt wordt de kleur van de verf wat dieper en krijg je op een bepaalde manier ook meer eenheid in wat je maakt. Het eerste werkje dat ik maakte was onderstaande vogelpoot.

Vogelpoot (inkt en aquarel)
Ik stel me zo voor dat het de poot van een gier is, of in elk geval van een grote roofvogel. Je ziet dat ik hier nog redelijk in mijn comfortzone blijf: veel kleine inkt rondjes, om de textuur aan te geven. Gaandeweg begon ik dat steeds meer los te laten. Op de volgende tekening heb ik al veel meer de inkt zijn eigen werk laten doen:


De tros is los (inkt en aquarel)
Hier zie je bijvoorbeeld dat het bruin veel dieper wordt door de inkt. Op één of andere manier vind ik dat het de tekeningen veel levendiger maakt dan alleen met aquarel. Ik heb bij deze twee tekeningen trouwens ook aquarelpotloden gebruikt, dat werkt dan net even wat preciezer.
De laatste die ik maakte met deze techniek was de onderstaande wesp. Hier heb ik veel inkt gebruikt, maar misschien had ik dat ook wat meer met de schaduwen moeten doen. Ik vind 'm overigens wel heel gaaf geworden... een beetje eng ook wel.

Wesp (inkt en aquarel)
Gelukkig zijn ze op papier totaal ongevaarlijk ;-)

11 reacties:

  1. Lilian,

    Van de technieken heb ik geen verstand, maar de resultaten zijn bijzonder fraai!

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Lilian,

    Wouw wat heb je heel super mooie tekening gedaan. ER zit diepte erin. Dit maakt juist heel mooi. Wat kun jij heel goed doen. Je hebt echt aandacht besteed aan tekenen. Knap!! Dit juist moeilijk om te tekenen. Het is je heel goed gelukt.Poot van gier moest ik heel goed bekijken. Prachtig!!!!!!!Andere ook Lilian.❀❀❀❀

    Fijne zondag gewenst.
    Liefs Jacqueline & Ferry.❀❀❀

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een poosje niet op je blog gekeken. Maar wat ben jij verder gegaan in je tekenwerk zeg. Wat een mooie stijgende lijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dat schrijft! Zelf zie je dat niet zo, maar fijn om te lezen!

      Verwijderen
  4. Ha Lilian,
    een mooie regel,de laatste tijd ben ik erg productief,dat klinkt goed.........
    de vogelpoot die is wel zo mooi en echt,de wesp die is bijzonder mooi!
    Je bent op zoek naar inspiratie,volgens mij,gaat het jou goed af.
    bij mij was het ver te zoeken.
    Lilian ik wens je de nodige inspiratie en mooie dingen op je pad.
    een gezellig weekend
    liefs een groetje
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De laatste tijd gaat het echt goed qua inspiratie, dat klopt. Bij jou even niet, lees ik. Jammer, maar het komt wel weer hoor Christiene. Vaak zijn het pieken en dalen. Je hebt al zoveel moois gemaakt, dat kan gewoon niet helemaal weg zijn.

      Verwijderen
  5. mooi hoor. Ik heb in de tekenles enkele lessen aquarel gehad, een paar jaar geleden. Ik vond het leuk maar kan het nie zo goed.
    Veel succes ermee.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook een haat-liefde verhouding mee, met aquarelverf. Inmiddels lukt het me redelijk, al heb ik nog steeds de inkt nodig om het beter te maken.

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: