Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

dinsdag 1 september 2020

Stilletjes aan voortwaarts

Met gemengde gevoelens schrijf ik weer een blogje. Het waren rare weken. Voor mij, maar ik denk voor iedereen. De zomervakantie is ten einde en voor het eerst voel ik me er echt niet klaar voor. Ik kon niet tekenen, mijn hoofd was veel te vol. Eigenlijk is dat nog steeds zo. Ik vind de rust niet om te gaan zitten en iets te maken.

Vanavond start de cursus weer en ik heb me zelfs afgevraagd of het wel zin had om me nog in te schrijven. Toen bedacht ik me met hoeveel plezier ik de laatste les voor de vakantie volgde, hoeveel rust het me gaf om alleen even dat potlood op het papier te laten bewegen. We waren bezig met 'tekenen als een schilder', dus tekenen in vlakjes van verschillende tonen.
Ik heb de resultaten hier niet eens laten zien, dus dat wordt wel eens tijd. Ik begon het hele project  zo:

huisjes
Huisjes (potlood en contékrijt)
De onderste was de studie in potlood, om de vlakjes duidelijk te krijgen en daarna heb ik mijn tekening uitgewerkt met krijt. Dat was 'm natuurlijk niet helemaal.
Vervolgens deed ik iets 'snels' met krijt en een bootje. Dat zag er zo uit:

bootje gras
Bootje in het gras (contékrijt)
Nu ik het zo terugzie, vind ik 'm eigenlijk best grappig en je ziet ook wel dat ik echt bezig ben geweest om zo min mogelijk lijnen toe te passen. De echte openbaring kwam pas toen ik de rust nam om echt te kijken naar de vlakjes en rustig te tekenen. Kijk maar:

Brug
Brug met weerspiegeling (potlood)
Voor mijn gevoel had ik alleen maar zitten krassen en toch kwam dit tevoorschijn. Best apart, toch?

Hier zie ik ook een synoniem voor wat er gaande is met mij, misschien ook wel met de wereld om ons heen. Stilletjes aan krassen we voorwaarts. We weten niet wat ons te wachten staat, maar je kunt niet anders dan gewoon doorgaan en dat doe ik dan ook maar.


17 reacties:

  1. Je hebt weer mooie dingen gemaakt.

    Ik herken je gevoel.
    De hele situatie hakt in heel veel levens.
    Mijn creativiteit is weg.
    Deze week begint mijn koor wel weer.
    Ze hebben een locatie gevonden die groot genoeg is voor de 1,5m.
    Maar ik zie er tegenop om weer te starten.
    En toch denk ik, dat we gewoon door dat gevoel heen moeten.
    Als jij weer aan het tekenen bent op les en ik de hoge C weer haal, dan zijn we blij dat we gegaan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel er tegenop te zien om te starten, herken ik. Had ik ook, de eerste keer na de lockdown. Op ♪0én of andere manier had ik ook niet meer de behoefte om iedereen weer te zien of zo. Toen ik er was, was dat gevoel helemaal weg. Dus ja, je moet er gewoon doorheen. Intussen de eerste les weer gehad en dat was ook helemaal prima... Komt wel goed met ons ;-)

      Verwijderen
    2. Eerste aangepaste repetitie gehad en het voelde ongemakkelijk, immers ik kende deze mensen nog nauwelijks toen de LD kwam.

      Verwijderen
    3. Ja, dat snap ik: als je de mensen nog niet echt kent is dat vertrouwde gevoel er niet, maar was het wel fijn om weer te zingen?

      Verwijderen
    4. Weet ik niet, maar dat komt ook omdat ik wat anders aan mijn hoofd heb.

      Verwijderen
    5. Stilletjes voorwaarts... Het komt wel als het de tijd ervoor is.

      Verwijderen
  2. Lilian,

    Goed weer eens iets van je te lezen. Het valt inderdaad niet mee in deze rare tijd. Ik kom zelf ook tot weinig nieuws en poëzie bijeenkomsten met mijn eigen "clubje" zit er ook nauwelijks in. We hebben enkele bijeenkomsten in de open lucht gehad, maar dat kan nu ook nauwelijks meer.
    Het wordt kouder en weer eerder donker.
    Gelukkig zijn we nog gezond en proberen er het beste van te maken.
    Ga voorwaarts en blij gezond.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Ja, het blijft raar allemaal. Als die regels, hoe begrijpelijk misschien ook, maken het er niet makkelijker op. Ergens doet het me goed om te lezen dat jij het ook zo ervaart. De wetenschap dat je niet de enige bent die tot weinig nieuws komt, bedoel ik dan hè ;-) Aan de andere kant, ook weer niet zo gek: voor inspiratie heb je de omgeving zo nodig. Ik hoop dat jij ook snel weer een manier gaat vinden om je te uiten in de poëzie. Ik sluit me aan bij jouw wens: blijf gezond en probeer ook voorwaarts te gaan, jeer!

      Verwijderen
  3. Lekker bezig!! Ik heb nog je cadeautje....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha! Soms wel, ja. Ik dacht dat jij nog op Aruba zat, mazzelkont! Mail me dan even wanneer je kunt, dan praten we even bij ;-)

      Verwijderen
  4. Ik reageer een beetje laat. Ik doe de boodschappen en Salem en ik wandelen af en toe. Ik ga niet naar de stad en niet naar de bieb. Heb in plaats daarvan een boel boeken gekocht. Ik heb me heel lang niet kunnen concentreren. Lezen gaat gelukkig weer en ik heb ook weer zin om te schilderen. Hoop dat jij ook snel de rust weer zult vinden. Lieve groeten van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Intussen heb ik alweer mooie dingen van je gezien, Geri! Het is inderdaad zaak om er voor jezelf een modus in te vinden. Ik heb 'm nog niet helemaal. Gisteren was ik voor het eerst sinds tijden in de bieb en dat was eigenlijk bijna als gewoon... Heerlijk rustig en ik heb weer een fijne voorraad gescoord. Boodschappen doen vind ik ware ellende, ik denk erover om ook -heel decadent- te laten bezorgen, zo groot is mijn ergernis, zo nu en dan. Wat je schrijft, je vindt de rust wel weer, alleen moet je soms even zoeken naar waar die voor jou ligt ;-)

      Verwijderen
  5. Zitten krassen en dat maken, zo mooi! De rest ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan schrijf je zo'n lief berichtje... en dan lees ik 'm nu pas! Ik ben nog niet helemaal gewend aan de nieuwe blogger, dat blijkt maar weer. Dank je wel, Liesbeth! Complimentjes zijn altijd fijn ;-)

      Verwijderen
  6. Goedemorgen Lilian,
    Ik ken je gevoel. Dit heb ik namelijk ook. Je moer toch proberen doorheen te bijten. Ik kom weinig naar buiten. Ik ben zo bang. Maar tekening geeft voor jou toch afleiding. Gewoon door gaan. Niet moed op geven. Mooie tekeningen heb je gemaakt. Fijne dag. Lieve groetjes Jacqueline& Ferry. PS:Ik had boven logje ook gereageerd. Stond in de goedkeuring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De afleiding vinden lukt me nog steeds niet goed, al gaat het wel iets beter dan toen ik dit logje schreef. Wat je schrijft: gewoon doorgaan, je kunt ook moeilijk anders. Nogmaals dank en hopelijk tot blogs ;-)

      Verwijderen
    2. Ik ben er weer. Maar voorzichtig doen. Ik heb nog pijn. Gaat wat beterde met mij. Fijne avond. Lieve groetjes Jacqueline
      7 Ferry.

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: