Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zondag 21 mei 2017

Team


Zoveel plannen, maar toch wil er weinig echt lukken de laatste tijd. Dit keer ligt het niet aan inspiratie, maar meer aan dat het niet gaat zoals ik wil. Dat is soms lastig, maar meestal ook van voorbijgaande aard. Gelukkig wel.

Wat vaak helpt, is om iets totaal anders aan te pakken. Iets wat je niet van plan was, want dan zitten de 'regels in je hoofd' minder in de weg. Zo zag ik bij Illustration Friday weer een uitdaging. Zou ik?
Het thema sprak me niet direct aan, maar toch bleef het in mijn hoofd. 'Team' was de uitdaging.

Eigenlijk ben ik niet zo van de teams, denk ik. Ik kan over het algemeen goed met mensen samenwerken hoor, maar toch... Na verloop van tijd gaan er in zo'n team altijd irritaties groeien. Dat heeft van alles te maken met de rollen die ieder team heeft. Elk 'team' heeft een leider, meestal is dat degene met de grootste mond. Zo iemand drukt het stempel. Dan heeft een leider meestal nog een troepje volgers: mensen die het zonder meer eens zijn met wat de leider bedenkt of doet. Dan heb je nog de tegendraadse persoon: iemand die het altijd oneens moet zijn met wat de leider bedenkt, hoe goed het idee ook is. Onbewust wil de tegendraadse persoon eigenlijk zelf de leider zijn, maar om één of andere reden is dat mislukt. Die mislukking moet gecompenseerd worden en dat doet zo iemand door lekker tegendraads en dwars te zijn. De tegendraadse persoon heeft meestal ook weer een paar volgers in een team... en zo is een team bijna altijd een broeinest van onuitgesproken spanningen.

Nu ik het voorgaande zo nalees, klinkt het allemaal behoorlijk negatief, maar het hoeft niet negatief uit te pakken. Zo lang ieder elkaars rol respecteert en de leider niet al te nadrukkelijk de baas speelt, kan een team ook goed werken. Het ligt ook aan karakters en onderlinge chemie. Ik ben meestal degene die de rollen in het team snel doorheeft. Dat is handig, maar ook ergerlijk. Ik erger me als iemand zijn rol te nadrukkelijk uitspeelt en dat maakt mij misschien ook een minder goed teamlid.

Dat zat ik allemaal zo eens te overdenken, toen ik nadacht over hoe ik het woord 'team' kon illustreren. Ik heb geprobeerd wat ik bedacht had te tekenen. Zo zie je een duiveltje en een tovenares op de tekening... maar waar bevindt zich de leider?

'Team' (Aquarel en inkt)

Nee, het is alles behalve een dreamteam geworden, maar hij was wel heel leuk om te tekenen!

25 reacties:

  1. Het kan wel voorstellen dat je niet op gemak voelt in zo team. Ieder mens zeggen dan anders. Moet wel met elkaar kunnen praten. Ik ben ook geen type met groep mensen mee om te gaan. Maar je hebt wel mooie tekening gemaakt. De leider helemaal rechts. Man is de leider. Kan niet anders. De rest op de tekening zie ik vrouwen.Of zie ik verkeerd. Fijne week gewenst. Geniet mooie weer.Liefs Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed gezien... het is voornamelijk een vrouwenteam. Wat de leider betreft zit je ernaast. Ik had de man misschien met een clownsneus op moeten tekenen ;-)
      Bedankt en jullie natuurlijk ook 'n fijne week!

      Verwijderen
  2. de leider komt vast uit onverwachte hoek :-) het zou voor mij een énorme opdracht zijn om in opdracht te werken.... dat kan ik geloof ik niet zo goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha! Ja, het venijn zit altijd in een onverwachte hoek, hè?
      Er zitten veel parallellen tussen het werken in opdracht en het werken in een team, als ik het zo bedenk ;-)
      In beide gevallen is het het beste om iets te kiezen wat jezelf goed past en er dus een beetje creatief mee om te gaan.

      Verwijderen
  3. Ik moest lachen om je beschrijving van een team. Ik ben zo
    verschrikkelijk blij dat ik er nu voorgoed vanaf ben. Samen dingen doen mis ik overigens wel. Maar het hele teambuilding gedoe, wat vermoeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me ook voorstellen hoor Geri. Teambuilding... tja wat moet ik daar nu van zeggen. Het werkt soms, maar meestal is het van korte duur. Na verloop van tijd zie je de oude patronen toch weer terugkeren. Vermoeiend soms ja, maar doorgaans kun je je er maar beter niet al te druk om maken.

      Verwijderen
  4. Lilian,

    Een grappig plaatje!

    ----------------------------------------

    een gemêleerd team

    elf met elk een eigen zelf

    nummer twaalf de coach

    ----------------------------------------

    Volgens mij zit de bazin vooraan op de stoel, zij heeft de broek aan in het blauw!

    groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ☺Grappig hoe iedereen zich afvraagt wie de leider dan toch is. Ik baseerde de tekening op een bestaande foto, maar ik heb 'm niet na getekend. Misschien zijn de rollen daardoor ook minder duidelijk. Markante types ben je geneigd groter en nadrukkelijker weer te geven, denk ik. De dame die jij aangeeft heeft wel een belangrijke plek, maar ze is niet de leider.

      Verwijderen
  5. Moet nu sterk denken aan een groepservaring die ik vaak heb.
    Bv bij aquafitness krijgen we vaak de opdracht om door elkaar te gaan lopen.
    Binnen de kortste keren loopt de hele ploeg dan achter elkaar aan tegen de klok in.
    Behalve, ja je raad het vast al, ondergetekende, die zich manhaftig een weg dwars door de ploeg blijft banen.
    Want dat was immers de opdracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) Ik schreef het al: er is altijd iemand tegendraads!
      Of er is een overdaad aan kuddedieren, dat kan ook!

      Verwijderen
  6. Ps ik denk dat het blonde vrouwtje achterin de echte leider is.
    Echte leiders hebben nl geen grote bek nodig om te leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk: dat is 'r! Ze staat zo'n beetje de boel van afstand te bekijken.

      Verwijderen
    2. De dame uiterst links, in het blauw... dat is de echte.

      Verwijderen
    3. Lilian,

      Ben jij dat misschien wel zelf??? Of sta je er ook nog ergens tussen?

      jeer

      Verwijderen
    4. Nee, ik ben het niet zelf en ik sta er ook niet tussen.

      Verwijderen
    5. Oh nee ik bedoelde die in het oranje

      Verwijderen
  7. Lilian,
    dit is best interessant de rollen  van het team uit te pluizen
    zo  kijk je  er op eens heel anders tegen ze aan,op het eerste gezicht
    een leuke tekening en ook ik zoek een leider misschien helemaal fout.
    Ik ga voor het dikke mannetje rechts, met de gele broek.........?
    Je idee is leuk en iedereen doet mee.
    Wens je een mooi week!
    liefs groetjes
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook altijd wel boeiend, de rollen in een team. Het mannetje met de gele broek is de clown van het gezelschap: hij neemt de dingen niet zo serieus. Marlien had het antwoord al gevonden: het dametje links is de echte leider... Grappig hè?

      Verwijderen
    2. Oooh nee, die bedoelde ik niet.
      Ik bedoelde met de bloem in het knalgele haar voor de E

      Verwijderen
    3. De dame met de bloem is de tegendraadse dame in dit gezelschap, hahaha! Samen met de 'horentjes' geniet zij er enorm van om overal tegen te zijn.

      Verwijderen
    4. Dan zal dat de reden zijn waarom ze me aan trok 😉

      Verwijderen
    5. 😂wel handig dat je die gelijkgestemden er direct uitpikt!😉

      Verwijderen
  8. lollige groepsplaatje wat vonden ze er zelf van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ☺Geen idee... Ik durfde het ze niet te laten zien, hahaha! Stiekem ben ik óók wel een beetje benieuwd.

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: