Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zaterdag 5 oktober 2013

Eiervoetbal

Sinds kort heb ik er vier parkietjes bij. Voor het eerst een 'eigen kweek' en dat was heel erg leuk!

Van ei naar parkiet, getekend naar waarneming
Nestkastjes
Het begon allemaal met het ophangen van een paar nestkastjes. Ja een paar, want de dames en heren parkieten hebben zo hun voorkeuren... Buitenissige voorkeuren, want twee vrouwtjes hadden hetzelfde broedblok uitgekozen om hun nestje in te bouwen. Dat werd vechten. Na een paar schermutselingen hadden de dames het opgegeven en vervolgens zaten ze zusterlijk in hetzelfde broedblokje. Allebei werden ze van voer voorzien door hetzelfde mannetje. Zeer ongebruikelijk, maar het ging goed: een menage-a-trois!

Eitjes
Niet lang daarna ontwaarde ik de eerste eieren. Net iets kleiner dan zo'n chocolade paaseitje en helemaal wit. Beide dames hadden er zin in, want na een week of twee lagen er maar liefst 14 eieren in het broedblok. Toen de tijd gekomen was dat ze ook moesten uitkomen, keek ik elke dag even in het hokje. Op een dag zag ik er een roze frummeltje in liggen, niet veel groter dan een muntje van 20 Eurocent. Eentje maar en bewegen deed het niet.

Jammer
Na lang peinzen en veel speurwerk op internet, besloot ik het frummeltje eruit te halen. Het zou immers kunnen gaan rotten en dat zou weer de andere, nog goede eieren, aan kunnen tasten. Verder kon ik dan meteen even kijken hoewel eieren er eventueel bevrucht zouden zijn. Met een bezwaard gemoed haalde ik het roze frummeltje weg... een prachtig kuikentje: klein en roze, maar helemaal compleet! Jammer dat het niet leefde. Nadat ik de eieren bekeken had (niks aan te zien) hing ik het kastje terug.

Nieuwe poging
De volgende dag kwamen de beide dames parkiet uit het hokje zetten met een bek vol eierstruif. 'Nee hè, het zal toch niet...?' dacht ik. Jawel dus, de dames bleken een complete eiermaaltijd tot zich te hebben genomen: er lag geen ei meer in het blok. Ondertussen waren ze niet van plan het broedblok te verlaten. Later bleek waarom: ze hadden een nieuwe legpoging beraamd. Ongeveer twee weken later lag het nestkastje weer vol met eieren. 16 stuks maar liefst! Ik besloot niet meer met mijn vingers aan de eieren te zitten, alleen eventuele dode kuikens zou ik weghalen.

Kuikens en bitch-fight
Gelukkig bleek dat niet nodig, want op 23 augustus werd de eerste levende kleine piep geboren. Met tussenpozen van een dag tot twee dagen, kwamen er drie kuikens bij. Vier kuikentjes in totaal. Volle bak, met twee moeders er ook nog bij! Ondertussen wist ik namelijk nog steeds niet van welke parkiet de kuikens waren. Volgens mij wisten ze dat zelf ook niet, maar na drie weken ontstond er bonje in het broedblok! De twee voorheen zo lieflijk samenlevende dames hadden een knallende ruzie, die ontaardde in een ware bitch-fight. Ik schrok me kapot toen ik een bebloed parkietje aantrof. Er zat niets anders op dan de twee dames van elkaar te scheiden. Ik keek welke parkiet het meest voor de jongen leek te zorgen en de andere parkiet ving ik weg om 'm even in een aparte kooi te zetten. De rust leek wedergekeerd.

Eind goed, al goed...
Parkietenmannetje 'Macho' vloog af en aan met eten en de jongen groeiden als kool. Net zo lang tot ze niet meer in het broedblok pasten. Nu ik dit schrijf, zijn ze allemaal uitgevlogen. Ze worden nog  bijgevoerd door de ouderparkieten, maar ze kunnen ook al zelfstandig eten.  Bijna groot dus en het gaat hartstikke goed met ze. De broedblokken heb ik verwijderd, evenals de eitjes die toch niet meer uit zouden komen.

Eiervoetbal
Alleen... nu is mammaparkiet in de war. Ze gaat opnieuw eieren leggen, al kan ze ze niet meer bebroeden. Plop, een ei op de bodem van de volière... De kleintjes weten er wel raad mee, die gebruiken het gewoon als voetbal. Jazeker, eiervoetbal! Het kan en het is heel erg leuk. Tenminste, als ik het gekwetter mag geloven is het dat. Kijk zelf:


Parkietenvoetbal. Je speelt het met een ei. :-)

8 reacties:

  1. Lilian,

    Een hele belevenis en een mooi beeldend live verslag.
    Gelukkig eind goed al goed met een grappige afsluiter.

    Groetjes en goed weekend,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een belevenis was het zeker en inderdaad ook een 'happy end'; het gaat nog steeds goed met de kleintjes! Bedankt weer voor je leuke reactie!

      Verwijderen
  2. Wat leuk lilian dat je ze hebt kunnen volgen hoe het er toe gaat in de de wereld van de parkieten
    het verzorgen en het wie wat tot aan de eitje toe en de dan de jonkies erg leuk.
    Ook je verslag mooi geschreven en dan van a tot z je tekeningen maken het geheel af
    Een echte Lilian leuk om te zien en te lezen.
    Groetjes liefs en een fijne zondag.
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde het ook vastleggen om het zelf niet te vergeten :-) Voor je het weet zijn die kleintjes groot en ik had wel foto's gemaakt, maar die waren niet echt duidelijk. Dit is een mooi alternatief. Hahaha, een echte Lilian... die ziet er dus zo uit :-)
      Dankjewel Christiene !

      Verwijderen
  3. Lilian,

    Je hebt nog geen nieuw logje dus kom ik je hier maar even bedanken voor de aardige reactie op mijn weblog.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan hoor, jeer! Nieuw logje is 'in de maak' :-)

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: