Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

maandag 23 september 2013

Strijkijzer met volume

Afgelopen week is mijn cursus weer begonnen. Veel dezelfde gezichten en iedereen had ook flink getekend en geschilderd in de vakantie. Dat moesten we natuurlijk allemaal aan elkaar laten zien, dus je kunt wel nagaan hoeveel we gedaan hebben, die eerste les :-)

Okee, dat was overdreven, we hebben best hard doorgewerkt. De docent had een oefeningetje voor ons over 'volumes' en over hoe je die aangeeft in een tekening. De richting waarin je je arcering aangeeft, kan daar bijvoorbeeld een belangrijke rol in spelen.

We mochten zelf een aantal voorwerpen kiezen die we wilden tekenen. Natuurlijk waren er de gebruikelijke vaasjes en potjes (Behh, vaasjes en potjes tekenen!), maar al snel ontdekte ik het antieke strijkijzer. Nee, niet dat ik strijken nu zo geweldig vind hoor, dat vooral niet, maar die vorm! Zo mooi en zo robuust. Wel loeizwaar trouwens, je kunt je niet voorstellen dat dit ooit werkelijk een gebruiksvoorwerp is geweest. De docent plantte er nog een vaasje (ja toch een vaasje), een appel, een walnoot en een doosje omheen en ik ging aan de slag.




Het materiaal dat we gebruikten, was Siberisch krijt. Geen idee waarom Siberisch krijt nu Siberisch heet, maar het is in elk geval harder en minder poederig dan houtskool. Het gaf mooie zwarte lijnen, die overigens ook weer moeilijk te corrigeren waren. Meteen de eerste les trapte ik dus al in mijn grootste valkuil: tekenen vanuit mijn hoofd, in plaats van wat mijn ogen zien. Als je goed kijkt, zie je het ook op de tekening: ik was zo in beslag genomen door het tekenen van dat vaasje, dat ik helemaal vergat dat er een doosje voor stond. Daarom is de hoek van het doosje zo donker geworden ;-) Ik moest er zelf wel om lachen en de docent ook. Hij strijkijzer was geweldig om te tekenen en hoewel ik dus geen fan ben van stilleventjes, vind ik deze nog best aardig gelukt ook.

We hebben ook nog een stilleventje getekend op grijs papier en met gekleurde krijtjes, die moet ik nog afmaken. Ook al zo'n geweldig voorwerp; een oude koffiemolen! Daarover een volgend keer meer.

8 reacties:

  1. Ha Lilian, fijn dat je cursus weer begonnen is en je laat oude tijden weer herleven
    en iets echt niet zien kan gebeuren al hoe wel tekenen en schilderen ....goed kijken is.
    Maar ik zie het niet als een ramp en je stil leven ziet er goed uit.
    het soort krijtje ken ik niet.
    Veel teken plezier tot de volgende keer
    liefs een groet Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met het tekenplezier zit het nog steeds goed hoor! Ik moest er zelf ook wel om lachen: ik was echt zo bezig met dat vaasje, ook goed kijken hoe dat eruit zag... en dan ineens: oeps! :-) Ja, je hebt gelijk: tekenen is vooral goed kijken! Dankjewel Christiene, tot gauw weer!

      Verwijderen
  2. heel mooi en ook een beetje nostalgie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja bijzonder hè, zo'n strijkijzer? Nostalgie inderdaad! Ik wist ook meteen dat ik die wilde gaan tekenen. Dankjewel Merel!

      Verwijderen
  3. Lilian,

    Knap getekend! Is het nog zo'n strijkijzer waar vurige kooltjes in moesten?

    Groetjes,

    jeer

    p.s. De langwerpige steen in de cirkel zijn twee verschillende stenen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel jeer ! Volgens mij was het inderdaad zo'n strijkijzer waar van die kooltjes in gingen. Hij kon open aan de voorkant, zag ik, dus ik vermoed van wel. Nu bijna onvoorstelbaar en daarom ook zo mooi.

      Dan waren de steentjes wel heel zorgvuldig neergelegd, wat ik zag het niet. Van dat laatste schijn ik wel vaker last te hebben ;-)

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige tekening weer! En als je uit een oud strijkijzer of vaasjes en potjes moet kiezen, dan zou ik het ook wel weten. Je tekening is in ieder geval echt heel mooi geworden.
    Ook weer fijn om je verhaaltje erbij te lezen.

    Liefs, Cheyenne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Cheyenne! ;-) Zo is dat! Al heb je natuurlijk ook mooie vaasjes en potjes...
      Leuk dat je er weer bent!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: