Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

dinsdag 30 april 2019

Lekker oranje

Heerlijk eigenwijs om vandaag met zo'n blogtitel te komen ;-) Ik hoorde afgelopen week een aantal mensen zeggen dat ze er maar moeilijk aan konden wennen, Koningsdag op 27 april. Ik zeg trouwens stiekem ook nog steeds Koninginnedag.

Ik bracht mijn Koningsdag voornamelijk lummelend door. Ik heb nog even gekeken naar de viering in Amersfoort via de televisie. Dat had ik al jaren niet meer gedaan, omdat ik al die domme spelletjes op zo'n dag maar suf vind. Dit keer viel het mee, moet ik zeggen. Of misschien kwam dat omdat ik het al zo'n tijd niet meer had gezien. Ze lieten dit keer echt dingen van de stad en de provincie zien en dat was best grappig. Ik heb me zitten verbazen over al die oranje uitdossingen van de mensen langs de kant. Ik bedacht me dat die mensen waarschijnlijk al uren daar stonden, in de hoop een glimp op te vangen van de koninklijke hoogheden. Stel je nou voor, een hele tijd daar staan voor misschien een handje of -als je geluk hebt- een fotootje... Ja, je was erbij, maar meer ook niet ;-)

Meestal loop ik wel een rondje door het dorp op zo'n dag, maar dit jaar heb ik het oranje maar even aan me voorbij laten gaan. O nee, niet waar: ik tekende iets oranje-achtigs op een briefkaartje. Ik schreef het al eerder: ik vind het leuk om briefkaartjes te tekenen. Er is intussen al een hele serie beestjes. Twee weken terug heb ik een nieuw briefkaartblokje gekocht, of  nou ja, eigenlijk waren het er twee en nu kan ik dus weer even voort. Briefkaartjes tekenen gaat snel, omdat de ruimte op zo'n kaartje natuurlijk maar beperkt is.

De cursus zit er intussen ook al weer op en ik moet alles natuurlijk wel een beetje bijhouden. Dat lukt tot nog toe redelijk. Het schilderijtje dat ik vandaag hier plaats, maakte ik tijdens de cursus. Het was de uitkomst van alweer een oefening met gouache en een platte kwast. Best moeilijk om dan zo'n ronde vorm goed op papier te krijgen, kan ik je zeggen.
Kakifruit (gouache)

Thuis heb ik er nog het nodige aan zitten prutsen, omdat ik niet tevreden was over het vorkje. Je kunt je voorstellen dat zoiets ook maar moeilijk lukt met een platte kwast, dus heb ik daar maar even vals gespeeld.

Dit werkje was op meerdere fronten ver uit mijn comfortzone. Ik hou niet zo van stilleventjes, dat ten eerste. Ten tweede vind ik vruchten in zijn algemeenheid moeilijke dingen. Deze is super moeilijk, want  het is ook nog eens een onbekende vrucht. Je zou ze op papier makkelijk aan kunnen zien voor mandarijntjes, of sinaasappeltjes, maar dat zijn het niet. Tot voor kort kende ik ze alleen uit de supermarkt. Daar had ik het bordje erbij weer eens verkeerd gelezen, want ik noemde het dus kakkiefruit. (Sommige mensen komen gewoon nooit uit die levensfase... en ik ben er daar eentje van, vrees ik.) Zo heet het niet, het heet echt kakifruit en het komt uit Azië. Gelukkig heb ik collega's die goed op de hoogte zijn van het exotische fruitgebeuren, dus ik heb er zelfs al eens eentje gegeten. De buitenkant is als een tomaat, de binnenkant eigenlijk ook. Alleen de smaak is wel echt anders. Het is zoet, een beetje als pruim of mango. Best een bijzonder vruchtje dus... en hij is lekker oranje!
Dat vond ik wel passen bij een dag als vandaag, de dag waarop het eigenlijk Koninginnedag was ;-)

12 reacties:

  1. heerlijk fruit vind ik dat, soms een beetje bittere nasmaak, maar echt lekker zoetig,
    ik herkende ze méteen:-)
    oranje boven en waarom ook niet, het koningshuis kost ons 3,50 per kop hoorde ik vandaag...
    waar zaniken mensen dan nog over :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ze ook lekker! Hahaha, ja dat hoorde ik ook, van die 3,50... Dan moesten we er inderdaad maar van genieten ook! 😀

      Verwijderen
  2. Fruit is gezond Lilian. Maar deze fruit heb ik nooit van gehoord. Misschien moet keertje gaan proeven. Wat heb echt schitterend mooie tekening gemaakt. Er zit 3 d erin. Vooral de diepte erin. Heel knap gedaan. Exotische fruit hebben eigenlijk nooit geproefd. Raar hé. Ik ben bang dat we niet lusten....Het wel gepast met oranje kleur van koningdag. Ik ben ook niet gewend Koningdag. Andere woord pas beter bij. Daar heb je gelijk is. Fijne dag gewenst. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn echt lekker. Misschien kun je op de markt een keer een stukje proeven. Helemaal niet raar hoor, er is zoveel exotisch fruit, je kunt onmogelijk alles eten. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit avocado gegeten...😁
      Dank je wel en nog 'n fijne week!

      Verwijderen
  3. Ik draag ook oranje op oranjedag hoor.
    Mijn oranje jas is helaas versleten en mijn oranje broek valt van ellende uit elkaar.
    Maar die gaat nog 1x per jaar uit de kast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb volgens mij niet eens meer iets Oranjes in de kast hangen😄 Meestal beperk ik me tot de accessoires: een oranje zweetband je om mijn pols, of mijn nagels oranje. Dan maar hopen dat Nederland weer eens gaat winnen met voetbal, want dan lukt het vast wel weer om een oranje jas te scoren.

      Verwijderen
  4. Jij hebt er wel een gezond mooi blog geschreven over. Dat smaakt naar meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezond en lekker🍅👍 Nieuw project staat alweer in de steigers, dus dat komt wel goed!

      Verwijderen
  5. Ha Lilian
    Zo smakelijk als jij deze vrucht aanprijst zou je er haast in bijten
    ook mooi om te lezen hoe jou kunstwerkje tot stand kwam.
    fris fruitig groetje.
    Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 😀...en ik had het niet eens als aanprijzend bedoeld! Wel leuk dat het zo'n effect heeft. Jouw frisse en fruitige groetjes maken me blij, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lilian,

    Dit fruit ken ik niet en mijn oranje gevoel is nu wel een beetje voorbij!

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een aanrader jeer, gewoon een keer proberen. Mijn oranjegevoel is nu ook wel weer een beetje gezakt: tijd voor een nieuw blogje ;-)

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: