Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zondag 14 april 2019

Kunstkop

"Hou nou eens op, ik krijg een kunstkop van je!" dat is een uitspraak die ik vroeger geregeld naar mijn hoofd kreeg geslingerd.

Toen ik de tekeningen van afgelopen periode nog eens terugkeek, kon ik aan niets anders denken dan aan het woordje 'kunstkop'. We waren nog steeds bezig met vlakken en kleurvlakken tijdens de cursus. Omdat je dat volgens onze tekengoeroe overal op toe kon passen, deden we dat ook op portretten. De eerste die ik maakte was gebaseerd op een beeldhouwwerkje. Daar is het iets duidelijker hoe het nu zit met de vlakverdeling in een portret. Ik vond het erg moeilijk om de vlakjes te laten staan, omdat ik altijd alles weer mooier wil maken en in een gezicht zitten voor mijn gevoel geen vlakjes. Overigens helpt het tekenen op deze manier je wel beter om een gezicht te vatten, maar dan nog... ik zou die vlakjes normaal gesproken dus niet laten staan. Om mezelf uit te dagen, besloot ik alles dan maar een kleurtje te geven. Het was toch al niet realistisch, dus dan kon blauw, geel en groen ook wel ;-) Zo ontstond deze kunstkop:
Kunstkop (aquarel)

De volgende stap was om het idee van de vlakjes toe te passen op een 'echt portret'. Tussen de plaatjes lag een foto van Pablo Picasso en die heb ik gepoogd om te zetten in een vlakjesportret.
Ook dat voelde weer raar en onnatuurlijk en daar word ik dan altijd een beetje opstandig van. Ik moest ineens denken aan Hellraiser, je weet wel die enge film met dat rare hoofd. Ineens had ik Pablo mishandeld met allemaal pinnen in zijn hoofd. Ik moest er uiteindelijk wel om lachen, al was mijn portretje in eerste instantie niet eens zo slecht:

Pinned Pablo (potlood)

Tot zo ver de kunstkoppen van vandaag, nu maar weer even 'normaal' doen ;-)

14 reacties:

  1. Reacties
    1. Hij heeft inderdaad wat je noemt 'een indringende blik' ;-)

      Verwijderen
  2. prachtige kleuren heb je gebruikt in die kunstkop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze kunstkop heb jij heel apart getekend. Pablo Picasso heb ook mooi gedaan. Klinkt zeker eng op de tekening. Ik weet deze persoon mishandeld is met pinnen in zijn hoofd. Knap gedaan hoor. Fijne week gewenst. Word lekkerder weer van de week. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, eng wel hè, die pinnen in zijn hoofd. Er is een kunstenaar in Den Haag, die van alles doet met die pinnen. Ossip heet hij, daar moest mijn docent aan denken, toen hij mijn tekening zag.
      Over het weer hebben we inderdaad niet te klagen de afgelopen periode!

      Verwijderen
  4. Lilian,

    Picasso is heel goed herkenbaar en het blauwe hoofd is ook niet uit te vlakken.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet je zeggen dat ik hem in eerste instantie al niet herkende van de foto ;-) Soms helpt het wel, als je niet weet wie iemand is. Dat blauwe hoofd is echt onbekend en da's misschien maar goed ook.

      Verwijderen
  5. Heel apart door de lijnstructuur en het kleurengebruik. Heel mooi gedetailleerd eveneens. Lente ze. Catherine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Catherine! Dat is pas een mooie wens: lente ze... Dat ga ik zeker doen!

      Verwijderen
  6. Goedemorgen Lilian,
    Het is prachtig weer om te genieten. Ik kom je fijne paasdagen wensen. Geniet maar van! Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Pasen is op een eitje na eigenlijk aan me voorbij gegaan. De kleuren van de lente vind ik altijd wel erg mooi. Ik geniet van een paar vrije dagen deze week, dus dat zit wel goed!

      Verwijderen
  7. Ha Lilian,
    het gezegde ik krijg er een kunstkop van,ook die mij bekend
    maar om er een kunstkop neer te zetten is wel heel knap!!
    daar voor moeten we bij Lilian zijn.

    Wens je bij deze vrolijke Paasdagen!!.

    Paas groetjes
    Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik bijna niet geloven, lieve Christiene... Wie krijgt er van jou nu een kunstkop, of je moet bedoelen dat je hoofd vol inspiratie komt, dan geloof ik het! Dank je voor de passwens, die is even aan me voorbij gegaan, maar ik haal het nu in en dat bevalt me prima!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: