Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zaterdag 25 mei 2019

De kleuren van Van Gogh

De schilder Vincent van Gogh heeft me altijd al geïnteresseerd. Die kleuren in zijn werk, het eigenlijk diep treurige verhaal van zijn leven... Op school schreef ik een werkstuk over hem, ik las de brieven aan zijn broer Theo, ik kocht ooit een stropdas voor mijn vader met een print van één van de schilderijen erop. Die kleuren, het zijn vooral die kleuren die ik prachtig vind. In het echt zijn ze nog mooier, heb ik me laten vertellen.

Tijdens de laatste les van de cursus schilderde ik een portretje af. Het was weer een portret met vlakken, maar dit keer wilde ik meer met de kleuren gaan doen. Resultaat was een heftig gekleurd mannenhoofd.

Kleurige man (gouache)


Van Gogh vond ik er niet in terug, dus moest ik het nog maar eens opnieuw proberen, dit keer thuis, met het hoofd en de kleuren van Van Gogh. Ik gebruikte mijn mooie nieuwe kleurpotloden om de kleuren te vangen.

Als ik een nieuwe doos met potloden voor me heb, vind ik het altijd moeilijk om die te gebruiken, gek is dat hè? Die mooie, nog scherpe, punten wil ik dan niet kwijt. Ik had het ook met mijn pastelkrijtjes, al die mooie gelijke staafjes kleur. Als ik ze zou breken, kon ik er beter mee werken, zei mijn docent destijds. Het heeft bij mij heel lang geduurd, maar toen liet ik er eentje vallen en je raadt het al: gebroken... Daarna maakte het me niet meer uit. Datzelfde heb ik dus met potloden: slijpen vind ik zonde en dat terwijl ze toch echt gemaakt zijn om te gebruiken!

Maar goed, ik maakte dit Van Gogh portretje dus met kleurpotlood. Er zit echt een hoop kleurwerk in, maar dan heb je ook wat. De kleuren zijn mooi en diep. Ik ben er blij mee!

Vincent (kleurpotlood)

14 reacties:

  1. Je bent er terecht blij mee ,zo mooi gedaan .Prachtig al die mooie felle en toch warme kleuren .Daar zal zeker heel wat uurtjes werk in zitten.Ik herken het van die potloden .Ik doe vooral in de zomer als ik lekker buiten zit Mandala's inkleuren en kocht een heel mooie grote doos kleurpotloden bij P.ipo's en heb eerst heel lang verlekkerd zitten kijken naar de prachtige kleuren en vond het ook bijna zonde om te gebruiken .Ik weet in elk geval dat de wat duurdere potloden toch veel mooier zijn om mee te werken .
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Elisabeth! Ja, dat is zeker waar: er zit echt wel verschil in kwaliteit tussen potloden. Mandala's inkleuren is ook wel heel leuk om te doen. Zoals je het beschrijft zie ik je al helemaal zitten, met die doos nieuwe potloden voor je en dan aarzelen om te beginnen ;-) Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die dat heeft!

      Verwijderen
  2. Het resultaat vind ik heel mooi gedaan en vind fijn dat Van Gogh nog menig mens blijft inspireren met zijn kleuren, schilderijen maar ook als persoon. Jouw daarbij horende verhaal heb ik ook heel graag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk wel bijzonder hè? De goede man moest eens weten... Diepe armoede kende hij... Aan de andere kant: het is inderdaad mooi dat hij zo'n blijvende indruk heeft nagelaten, dat willen we in de kern allemaal wel.

      Verwijderen
  3. Herkenbaar, dat niet willen breken.
    Ik heb dat bv ook met lapjes.
    Zo zonde om in te knippen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat kan ik me ook voorstellen! Je kunt beredeneren dat het onzin is dat je het zonde vindt, maar toch... Wij mensen blijven toch vreemde wezens ;-)

      Verwijderen
  4. knap gedaan lillian, van gogh :-) ik vind het zón heerlijk talent tekenen hé, ik zou willen dat ik me dát meester kon maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat kan je, Dien... Echt waar! Een tekenklasje voor beginners opzoeken en gaan. In het begin lijkt het nergens op, dan lach je samen met de rest die ertoe ook niks van bakt�� en dan komt er een moment dat iets er eigenlijk heel goed uit ziet. Dat is het magische moment, daarna wil je meer van die succesjes proeven. Het ontspant je, je wordt er blij van.... Zo ging het bij mij ook. Ongeveer��

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Twee totaal verschillende werken, maar heel mooi.
    Welke kleurpotloden gebruik je ?
    Groetjes en een heel fijne creatieve leuke zomer !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mijn verjaardag kreeg ik een mooie doos potloden van Faber Castell en daar heb ik de onderste mee gemaakt. Ze zijn echt heel mooi... bijna zonde om te gebruiken ☺ Een creatieve zomer, daar ga ik voor! Dank je wel!

      Verwijderen
  7. Lilian,
    Ik dacht dat ik al reactie had geplaatst?
    De k(l)eurige man deed mij denken aan de schilderijen van "De Ploeg" en Vincent is heel herkenbaar.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je werd tegengehouden door de spamfilter jeer, sorry!
      Toevallig zag ik gisteren een paar schilderijen van De Ploeg op TV en ik snap wat je bedoelt; de kleuren, dat hoekige.
      ;-) Vincent is het wel en niet, story of my life!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: