Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zondag 12 april 2020

Veerkracht

Gaat het wel goed met je? Deze vraag heb ik al verschillende keren gehad, de afgelopen weken. Gelukkig kan ik daar nog steeds 'ja' op antwoorden, want in deze tijd weet je gewoon niks meer zeker. "Het is oorlog zonder bommen", zeg ik weleens en natuurlijk slaat dat nergens op, want ik weet niks van oorlog, maar het geeft wel aan hoe raar dit allemaal voelt.

Het voelt als het zoveelste excuus voor het niet regelmatig bloggen, maar het is niet anders: ik heb het te druk om dat ook nog eens te doen. Ik schrijf doorgaans niets inhoudelijks over mijn werk, omdat ik vind dat werk en hobby twee werelden zijn die ik liever gescheiden houd. Toch moet ik er dit keer wel iets over schrijven, vind ik. Het is namelijk de voornaamste reden voor het feit dat er niets van bloggen en tekenen komt.

Veerkracht (inkt)

Ik werk in deze tijd meer dan ooit, heb ik het idee. Ik geef normaal gesproken les en dat lesgeven moet nu online gebeuren. Nu is dat op zich het punt niet, dat heb ik vaker gedaan. Het is dus niet het trucje, maar wel de voorbereiding van zo'n les, want dat is flink veel meer werk dan een fysieke les geven. Sheets maken, opdrachten ombouwen tot online uitvoerbare opdrachten en alles in een beetje verteerbare volgorde zetten. Buiten dat, kost het ook meer energie. Je mist de interactie met de klas, je kunt niet zien of alles wat je vraagt ook wel gedaan wordt.

Alsof dat niet genoeg was, heb ik afgelopen periode ook  mondelinge examens moeten afnemen. Huh? Maar de examens gingen toch niet door, dit jaar? Ja klopt, in het voortgezet onderwijs gaan ze niet door, maar ik werk in het mbo en daar geldt dat dus niet. Dus moest ik de afgelopen twee weken naar Utrecht reizen, om daar examens af te nemen. Dat op zich is al een belevenis, want er rijden alleen stoptreinen. Waar ik normaal gesproken in een uur en drie kwartier op de plaats van bestemming ben, deed ik er nu (niet overdreven) drie uur over! Gelukkig is dat nu even van de baan, want een collega van mij is al een tijdje ziek door het gevreesde virus en ik neem haar klas en het bijbehorende nakijkwerk over. Je kunt dus wel stellen dat Corona mijn leven aardig beheerst op dit moment.

Onze tekengoeroe is op Instagram een soort online galerie gestart en ook via die weg werd me al gevraagd of het wel goed met me ging, want ik postte niets... Tja, dat vind ik zelf ook jammer, maar het lukt gewoon echt niet naast al die andere dingen. Ik ben echt moe aan het eind van mijn werkdag en wel zo moe, dat tekenen gewoon niet meer lukt.

Nu het Pasen is, zie ik hier op straat veel mensen 'even een ommetje maken'. Ik heb nog anderhalve online les voor te bereiden, dus Pasen gaat aan mijn neus voorbij, denk ik. Ik 'spijbel' nu even, om dit blogje te typen... want ik vind ook wel dat ik recht heb op eventjes iets anders. Gelukkig lag er in mijn kast ook nog wel iets om te laten zien, anders werd het een wel heel klagerig gebeuren ;-)
Ik mag ook niet klagen, vind ik, want hoe erg is deze tijd voor alle winkeleigenaren, de horeca en de ZZP-ers... om nog maar te zwijgen over al die mensen in de zorg, die echt hun benen uit hun lijf rennen. Ik besef heel goed dat alles relatief is, ook mijn drukke bezigheden op dit moment. Het komt met mij wel goed en een beetje drukte kan ik echt wel aan. Ik moet alleen keuzes maken.

Voordat dit alles begon, waren we op de cursus bezig met het snel schetsen van dierfiguren. Je zou zeggen dat zoiets koren op mijn molentje was, maar dat viel toch tegen. Dat zat 'm vooral in dat 'snelle', want snel schetsen vind ik echt moeilijk. We kregen plastic dierfiguurtjes, die we dus op papier moesten zetten. Ik was nog een beetje boos ook, omdat ik geen goed papier bij me had en omdat ik vond dat ik mijn boekje zat te verpesten. Gelukkig kon je de schetsen later nog een beetje fatsoeneren. De vervolgopdracht was, om met de schetsen iets te gaan doen. Dus, er een geheel van maken. Dat deed ik en daar kwam het volgende uit:

Jungle (Aquarel, inkt en gouache)
Verder had ik een paar losse schetsjes, die verder niet zo heel interessant waren. Natuurlijk moest ik weer zo nodig een maki tekenen en uitwerken:

Maki (inkt)
Meer werkjes heb ik dus helaas niet van de afgelopen periode. Van mij mag alles wel weer 'normaal', maar ik vrees dat we daar nog even op moeten wachten. Ik kijk uit naar de meivakantie ;-)
Blijf gezond, lieve bloglezers!


15 reacties:

  1. Lilian,

    Fijn te horen dat het goed gaat, maar helaas zijn de plaatsen die hierboven staan niet zichtbaar of te openen althans niet bij mij.

    Sterkte en groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. plaatjes i.p.v . plaatsen

      Verwijderen
    2. Inmiddels zijn ze wel te zien, als het goed is. (beetje dom gelinkt ;-))

      Verwijderen
  2. Gelukkig gaat jou goed Lilian. Je had duidelijk druk met alles. Wel jammer dat examen niet door ging.Komt ook goed. Overal staat stil in verband met corona. Zie bij ons parkeerplaats ook. Veel mensen zitten thuis. Ik den heel veel mensen hebben ZZP-ers. Die zitten thuis. Ferry werkt nog. Maar zijn ook veel mensen ook thuis. Ik ben zo bang van corona toestanden. Je tekeningen doe jij heel goed. Wat heb jij prachtig gedaan. De kleuren is zeker goed. De veer met teksten is zeker apart om te zien. Dieren tekening heb je juist heel leuk gedaan. Zo mooi!Laat maar hopen dat corona in de wereld minder word. Gaat nog eventjes duren. Je kijkt al uit naar de mei vakantie. Ferry heeft zowat eind juni vakantie. Misschien gaan we afzeggen. Kunnen toch nergens naar toe. Ik ga niet in treinen. Zoveel commentaar ....... Overal is het zo.... Blijf moed Lilian. En vooral blijf gezond. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt ook niet mee hè. Gelukkig maar dat Ferry wel door kan werken. Ineens helemaal thuis zitten lijkt me dan ook weer zo naar. Ik heb nu meivakantie: even een weekje uitblazen ;-)
      Bedankt voor de complimentjes en tot blogs!

      Verwijderen
  3. elk mens voelt het anders, en nu je zo aan het schrijven bent wat jou bezigheden zijn denk ik dat je het zwaar hebt, voor mij is het leven niet heel veel anders dan anders, ik heb geen moeite met omschakelen, maar weinig tot geen mensen zie vind ik wel moeilijk,
    ik wens jou heel veel sterkte lillian, er breken ook weer andere tijden aan en ik hoop dat die heel veel inzicht brengen van hoe het niet moet,

    dikke knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwaar is ook weer zo'n zwaar woord, maar het valt me niet mee, eerlijk gezegd. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier zie ik toch steeds meer mensen naar buiten gaan. Het blijft raar allemaal en ik hoop dat er maar snel iets gevonden wordt om dit tot een eind te brengen.

      Verwijderen
  4. Respect voor je harde werken!

    Dieren tekenen vind ik knap lastig.
    Ik heb het tekenen ook weer opgepakt, na twee jaar geen potlood aangeraakt te hebben, zal daar ook wat van op mijn blog zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Marlien *bloos*
      Dieren gaan bij mij altijd het makkelijkst, maar ja zo heeft iedereen wel iets ;-) Ik zag je tekeningen voorbij komen op Instagram: erg leuk! Dagboektekenen vind ik sowieso wel een leuke vorm. Hier ligt nog steeds een onafgemaakte uit 2014 en dan zie je hoeveel er alweer is veranderd.

      Verwijderen
    2. Bloos.

      Ik ben dan weer aardig goed in weglaten of verstoppen.
      M'n katten op de rug, of achter een paal.

      Verwijderen
  5. Juf Lilian,
    leuk om te horen,maar waar het nu omgaat is allemaal minder mooi
    en voor jou veel werk,dat er aan deze ellende maar snel een eind aan gaat komen.Gelukkig gaat het verder goed met jou.Ik zie nu ook weinig mensen.Lilian wens je veel sterkste en dat er ook wat tijd over blijft voor je zelf.
    Lieve groet
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wha... daarom schreef ik er dus niet over ;-)
      Zoals ik al schreef: nu is het meivakantie (ik weet het, het is april!) en dus heb ik tijd om even bij te komen. Minder mensen zien is ook niet leuk Christiene. Ik hoop oprecht dat men iets gaat vinden om dit op te lossen.

      Verwijderen
  6. Prachtig veer en fijn dat het goed gaat. Be safe! Mariana en Eduardo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yoooo Eduardo en Mariana!!! Leuk om hier van jullie te lezen! Hopelijk zijn jullie ook oké. Die koffie staat ook maar oud te worden hè? ;-)

      Verwijderen
  7. Prachtig veer en fijn dat het goed gaat. Be safe! Mariana en Eduardo.

    BeantwoordenVerwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: