Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

woensdag 1 november 2017

Het zit allemaal in je hoofd

Nu de bladeren weer richting herfst gaan kleuren, is het wel weer eens tijd voor een logje. Ik doe niet heel veel, de laatste tijd. Althans, niet veel dat de moeite waard is om te laten zien. Wat heb ik dan wel gedaan, de afgelopen periode? Allereerst nog eens kritisch naar de kleurplaat gekeken van het logje hiervoor. Nee, het is inderdaad niks geworden, maar daar was ik ook niet verbaasd over. Ik heb gekeken hoe je een tekening om kunt zetten in een vector, zodat je het digitaal kunt inkleuren. Dat vond ik erg interessant, al denk ik niet dat ik snel ga overstappen op digitaal tekenen. Op één of andere manier voelt dat toch als 'niet echt'... Tja, als zoiets zich in mijn kop heeft genesteld, dan krijg je het er maar lastig uit. Wie weet heb ik ooit nog iets aan de kennis die ik heb opgedaan, maar nu dus even niet.

Verder heb ik me voor het eerst in mijn leven een week ziek gemeld en heb ik zelfs mijn huisarts van dichtbij gezien. Gelukkig niks ernstigs, maar je kunt je voorstellen dat het voor iemand die echt nooit wat mankeert best wel een belevenis was.
 Ik had me juist voorgenomen om mee te gaan doen met "inktober"
Uh.... watte? Zoals je "stoptober" hebt voor mensen die willen stoppen met roken, zo heb je "inktober" voor mensen die graag prutsen met inkt. 31 dagen lang elke dag een inkttekening maken, dat leek me een leuke uitdaging. Jammer genoeg was ik pas op dag 6 van oktober weer een beetje aanspreekbaar... en om nou zes tekeningen in te gaan halen, dat leek me wat te veel uitdaging. Oké, die ging dus ook al niet door.

De tekencursus was intussen ook alweer begonnen, maar ook daar kwam er niet al te veel uit mijn handen. Perspectief tekenen gaat nooit mijn hobby worden en wat ik de week daarna kliederde met aquarelverf was al helemaal niet om aan te gluren! Kortom, het wilde allemaal gewoon even niet. Gelukkig weet ik dat zoiets meestal maar 'even' duurt...alhoewel? Dit keer was de 'het-lukt-allemaal-niet-dip' wel heel ernstig. Ik dacht er over om zelfs maar helemaal te stoppen. Ja echt, zo dramatisch was het. Na lang nadenken kwam ik tot de conclusie dat het allemaal in mijn hoofd zat. Ik ga jullie dus gewoon deelgenoot maken van mijn mislukkingen ;-)

Oké, de eerste dan... deze was van afgelopen les. We doen een soort project, dat onze goeroe heel jolig 'schilderen met flair' had gedoopt. Nu hou ik wel ontzettend van flair hoor, maar teveel flair maakt misschien wat overmoedig. De opdracht was om de verf in een soort toetsen aan te brengen en niet direct vlakken vol te gaan schilderen. Je afbeelding ontstaat dan als het ware fragmentarisch en het is de bedoeling dat die fragmenten uiteindelijk een geheel gaan vormen. Flair a la Lilian is een zoutvat dat op een paddenstoel lijkt... en daarom was ik dus zwaar ongelukkig met deze afbeelding. Nou ja, oordeel zelf:
Paddenstoel met flair (aquarel)



De week ervoor waren we ook al met een dergelijke opdracht aan de gang geweest. Ik had toen een verzameling oude klokken als referentie. Klokken met flair zien er bij mij als volgt uit:

Oude klokken met flair (aquarel)

Je kunt ook te veel flair toepassen, dat werd me helemaal duidelijk. Ik was er te veel mee aan het prutsen geweest en dat moet je met uurwerken niet doen, maar dus ook niet als je ze wilt schilderen.

Dan schreef ik al eerder over perspectief tekenen. Ik ben daar gewoon niet goed in. Het is te precies voor mij, het heeft te veel regels. Mijn docent dacht ook dit varkentje wel even te wassen en noemde de les: "perspectief zonder zorgen".  Door te letten op begin- en eindpunt van lijnen kom je ook een heel eind zonder echt te meten. Ik moet toegeven: dat sprak mij wel aan. Het ging niet heel slecht, maar ik vind het gewoon nog steeds niet leuk.
Straatje zonder zorgen (kleurpotlood)
Eigenlijk wil ik gewoon weer terug naar mijn comfortzone: tekenen met inkt... En raad eens wat? Op mijn bureau ligt een vel papier met een aanzet voor een inkttekening.

16 reacties:

  1. Lilian,

    Zoutvaten zijn er in alle soorten en maten, google er maar eens op, het voornaamste is dat er zout uit komt.
    De klokjes liepen misschien niet helemaal lekker, och dat is een kwestie van tijd.
    In het straatje zit best wel perspectief vind ik.
    Ik wacht de inkttekening vol verwachting af.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het een nogal zouteloos vaatje, maar je hebt gelijk er zijn heel veel soorten vaatjes ;-) Het perspectief in de laatste tekening valt niet te ontkennen, maar ik werd er niet vrolijk van. Mijn inkttekening vordert gestaag en dat gaat hopelijk wel helemaal goed komen!

      Verwijderen
  2. Je zoutvaatje heeft best een beetje Jopie Huisman gehalte.
    En je straatje vind ik erg mooi Méditerranée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die opmerking is geheel voor jouw rekening ;-)
      Het straatje was inderdaad een mediterraans straatje. Waar het was, weet ik helaas niet.

      Verwijderen
  3. ik vind je klokken wel erg mooi hoor lillian,
    mag aan de muur .. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent denk ik ook een perfectionist. En je ergste criticus. Is dat zo? Laten we elkaar dan de hand schudden. Ik herken dat zo.

    Ik vind je klokken mooi.

    Ik hou ook helemaal niet van perspectief tekenen.

    Jammer dat je je niet zo lekker voelt. Hoop dat het gauw beter gaat.

    Liefs van Geri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ergste criticus ben ik zelf, dat klopt wel. Anderen zijn veel milder dan ik. Dat hoort denk ik ook wel een beetje bij het 'willen maken'.
      Dank je wel voor je compliment over de klokken. Ook weer zo apart dat jij zoiets totaal anders ziet dan ik ;-)
      Ik ben inmiddels weer helemaal beter, gelukkig!

      Verwijderen
  5. Ha Lilian,
    Je verhaal zegt zo veel dat je in een diepe dal hebt gezeten
    in je hooft wil je van alles,en ook eens iets anders proberen
    en voor jou gevoel is het niet goed genoeg,je bent weer beter lees ik hier
    en je hebt er goed over na gedacht,het met de pen en inkt is jou ding.
    De tekening straatje zonder zorgen,mag er ook zijn.
    In het verleden heb ik tekeningen gezien,mooi voor in een boekje.
    dat was toe ook mijn reactie....en gedachte.
    Ik kijk uit naar je pentekening, waar jij zo goed in bent!!
    liefs een warm groetje!
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een diep dal, dat klinkt heel dramatisch, maar je hebt wel een beetje gelijk. Dipje klinkt minder erg, maar het effect is hetzelfde. Misschien helpt het ook niet mee als je jezelf lichamelijk niet helemaal fit voelt, maar dat is gelukkig over! Ik ben druk met de inkt, Christiene... en ik heb nog niks weggegooid, dus dat komt wel goed. Dank voor je motiverende reactie!

      Verwijderen
  6. Hoi Lilian, ik moet er wel een beetje om gniffelen, mag dat? Je ziet aan de reacties hier dat het allemaal wel meevalt toch? Het meest verstandige dat je hier over schrijft is dat het in je eigen koppie zit... Dat je ermee wilde stoppen? ...niks bijzonders, de keren dat ik er mee wilde stoppen zijn inmiddels ontelbaar.Maar na een paar nachtjes slapen pak je de draad gewoon weer op omdat je het niet kunt laten...toch? groetjes J

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gniffelen is toegestaan, mits ver bij mij uit de buurt :-P
      Je hebt gelijk, zo zit het... en -ondanks dat gegniffel- toch bedankt voor je motiverende reactie!

      Verwijderen
  7. Nou joh, ik had jouw verhaal nog niet gelezen alleen de eerste tekening bekeken. Ik was erg weg van :-) Vooral van de kleuren. Ik zou hem zo ophangen op mijn schrijfkamer. Dat blauw!

    Dipjes zijn heel vervelend. Ik denk aan je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) Ik pak ook elke keer dat blauw...
      Dank voor je steun, Aritha!

      Verwijderen
  8. Ik ben benieuwd om je nieuwe tekening te zien.
    Perspectief is inderdaad heel moeilijk en het moet juist zijn want anders klopt de tekening niet echt hé.
    Ik heb ook soms een moment waarop de inspiratie er niet is hoor en waarop de ideeën maar niet komen. En plots komt het dan weer wel.
    Succes !
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt ook wel weer goed, al moet ik bekennen dat ik al weer drie dagen niets heb gedaan. Dank je wel!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: