Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

woensdag 26 september 2018

Aan de slag

Het vakantiegevoel ebt langzaam weg uit mijn systeem. De drukte van alledag heeft het inmiddels volop overgenomen. Het kost me dit keer moeite om mijn ritme weer terug te vinden. Dat heeft dan  direct zijn weerslag op het tekenen en schilderen. Gelukkig is intussen de cursus ook begonnen, dus ik ben in elk geval weer een avond per week aan de slag.

We zijn dit keer begonnen met het werken met gouache. Gouache is een moeilijk woord voor plakkaatverf, heb ik geleerd en je kunt het combineren met aquarel, of potlood. Ik had het niet verwacht, maar ik vind het een leuk materiaal om mee te werken. Het is meer schilderen dan je met aquarel doet en tegelijkertijd kun je er mee 'tekenen', omdat het iets soepeler is dan acrylverf. Op de cursus zijn we begonnen om objecten in zwart en wit uit te werken. Ik kan het niet goed, maar het is echt heel leuk om te doen. Misschien vind ik het zo leuk omdat het lekker snel werkt. Mijn eerste oefening bestond uit deze 'gekreukelde' tube.

Gebruikte verftube (gouache)


Niet mooi, maar wel lekker karakteristiek. Vervolgens probeerde ik het met schaakstukjes... Best grappig toch?

Schaakstukken (gouache)

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik nu met 'project H' ga doen. De doeken staan al een tijdje tegen de muur en af en toe kijk ik er eens naar, in de hoop dat ik ineens weet hoe ik het af ga maken. Er moet gewoon nog wat tijd overheen, denk ik.

Intussen heb ik wel weer een ander plan opgevat: vorig jaar omstreeks deze tijd wilde ik mee gaan doen met Inktober, maar dat deed ik niet... omdat ik ziek werd. Tijd voor een herkansing! Ik ga dit jaar dus - Deo volente - meedoen met deze uitdaging. Elke dag van oktober een inkttekening maken, of in elk geval 31 tekeningen. Een hele opgave, maar ik ga het serieus aanpakken. Ik heb al een boekje geprepareerd, kijk maar:



De uitdagingen (want gelukkig hoef je niet alles zelf te verzinnen) heb ik opgezocht, zodat ik er alvast mijn gedachten over kan laten gaan. Sommige zijn best moeilijk, omdat het abstracte dingen zijn, maar dat is ook wel weer heel leuk. Ik heb iets dergelijks nooit eerder gedaan en ik weet van mezelf dat volhouden en niet te kritisch zijn mijn grootste valkuilen gaan worden. Ik hoop dat jullie, mijn bloglezers, me daarin een beetje kunnen supporten ;-)

Tot Inktober!

6 reacties:

  1. Vakantie is weer voorbij. Je gaat weer aan de slag om te tekenen of verven. Tubeverf heb je heel mooi gedaan. Er zit diepte erin. Knap gedaan. Ik doe het niet na. Schaakstukje heb je ook heel knap gedaan. Wat kun jij goed. Compliment!! Wat leuk dat je in boek doet. Het is ook gelijk mooie uitdaging voor jou om te doen. Dan kun je boek mooi bewaren. Dit hou je goed. Fijne donderdag gewenst. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de complimenten, Jacqueline en Ferry! Ja, als ik het volhoud, heb ik inderdaad een boekje met 31 tekeningen. Nu de datum om te starten dichterbij komt, klinkt dat wel als heel veel... maar ik ga het proberen.

      Verwijderen
  2. Ik heb nog nooit van inktober gehoord.
    Lijkt me leuk om te doen.

    Bij plakkaatverf denk ik altijd aan schoolverf.
    Nooit geweten dat je daar zo gedetailleerd mee kunt werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar hoorde ik het voor het eerst en ik weet niet eens meer van wie. Of het leuk wordt, is nog even afwachten... maar het is absoluut een uitdaging.

      Ja schoolverf, dat kan ik me voorstellen, dat je daaraan dacht. Had ik dus ook! Die grote flessen van dat spul zie ik nog zo voor me.

      Wij hadden tubetjes van -ik geloof- Talens om op de cursus te gebruiken. Dat was vrij soepel en totaal niet die stugge verf van vroeger.

      Verwijderen
  3. Lilian,

    Ik heb eindelijk een nieuwe laptop!
    Eerst dacht ik een inktober is dat een ober, die inkt serveert ;-)!
    Mooie plaatjes en een leuke uitdaging. Succes ermee!

    groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wens je veel -en lang- plezier met de nieuwe laptop, jeer.

      Een ober die inkt serveert? "Alstublieft meneer, deze is van het huis" en dat er dan een inkpotje op het tafeltje wordt gezet. Ja, mooi verhaal ;-)

      Je hebt ook stoptober. Dat is dan een ober die vlak voordat je een slok van je drankje neemt "Stop!" roept.(denk ik)

      Of het een leuke uitdaging wordt, gaan we zien. Dank je wel!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: