Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zaterdag 1 december 2018

Copyright en zo

Wat mij nou weer is gebeurd... Was ik eerst nog positief over mijn net geopende account op Instagram (Leuk: connectie met meer kunstenmakers en met mijn ploegje van de cursus!), moet ik daar nu toch weer op terugkomen.

Ik was nog steeds aan het oefenen met gouache en daar had ik niet zoveel tekst bij, dus plaatste ik dat op Instagram. Ik was best wel trots op de muffin die ik had gemaakt. Hij is niet bijzonder, maar wel leuk.

Mijn muffin (gouache)


Iemand zei me, dat je foto's met hetzelfde onderwerp kunt zien, als je de hashtag (#) in een zoekopdracht meegeeft. Een paar dagen nadat ik mijn muffin geplaatst had, wilde ik dat eens uitproberen. Dus ik tikte #muffinart in...  Zie ik inderdaad nog meer getekende en geschilderde muffins, ook die van mij... maar met een andere naam erbij! Ik dacht: 'wat is dat nou?' en ik klik op de desbetreffende naam. Wat denk je? Die persoon heeft niet alleen mijn foto gejat, maar ook mijn profielfoto en mijn tekst eronder! Ja. Echt.

Natuurlijk wist ik dat het bestond, dat mensen werk jatten van elkaar, maar toch was ik er flink ontdaan door. Mijn eerste reactie was dan ook lekker primair: Ik ging naar de foto van mijn muffin op het account van die ander en schreef (in het Engels) eronder "stop met het stelen van mijn werk en mijn profiel!". Het liet me niet los. Gek genoeg vond ik dat van de muffin niet eens het ergste. Hij was ook best mooi geworden en misschien is het wel een compliment dat een ander dat ook vindt. (Dan heb je het nog niet zomaar te kopiëren, maar oké...)

Nee, dat mijn profielplaatje gewoon gekopieerd was, dat vond ik bijna eng. Ik maakte dat plaatje in 2012. Het is geeneens een goede tekening, maar het is wel een tekening die ik maakte van mijn gezicht. Hij lijkt niet echt op mij (of misschien een beetje), maar daar gaat het ook niet om. Ik gebruik hem al die jaren al op internet. Om toch herkenbaar te zijn en omdat ik er een hekel aan heb om met mijn hoofd op een foto te staan. Dat iemand dat gewoon steelt... ik vind het echt niet te geloven.

Ik heb het gerapporteerd bij Instagram en op het moment dat ik het rapport verstuurde, was de gekopieerde muffin al van het account verdwenen. (Kennelijk was mijn reactie onder de plaatsing al afschrikwekkend genoeg) Nu gaat het dus alleen nog om mijn profiel. Ik kreeg van Instagram de reactie terug dat ik mijn copyright op de foto moest 'bewijzen'... Ik heb het origineel opgestuurd, evenals een link naar de blogpost hier in september 2012. O ja, en de links naar mijn Google+ en Flickr account, waar ik dezelfde profielfoto gebruik. Veel meer 'bewijzen' dan dit heb ik niet, dus hopelijk is het genoeg. Ik wacht nog op reactie van Instagram. Pfff... Bewijzen!

Hebben jullie zoiets weleens meegemaakt? En heb je misschien tips om kopieerders af te schrikken? Laat het me weten!



↑ Mijn profiel
↑ De nepperd

15 reacties:

  1. Ik kom via via hier even kijken .ja ik heb het meerdere malen meegemaakt .Niet met foto's maar met mijn eigen gedichten die ik zelfs op Hyves destijds geplaatst kreeg ,ook op blog was er iemand die glashard mijn gedichten op haar blog plaatste .De blogster heeft ze verwijderd op mijn verzoek en de andere ''dame '' vond dat ik het maar moest verwijderen als ik het niet leuk vond.Geen idee hoe dit op te lossen .Mij werd gezegd zet je naam en de datum eronder maar wat bewijst dat ? Succes en ik hoop dat je een oplossing vind
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief dat je even de moeite neemt om te reageren! Een soortgelijk geval inderdaad... En misschien nog wel erger omdat een gedicht de uiting van jouw persoonlijke gevoel is. Wat een belachelijke reactie van die persoon zeg, dat jij het dan maar weg moet halen als je het niet leuk vindt: de omgekeerde wereld. Een datum vermelden kan iets helpen, maar bewijst ook inderdaad niets. Hooguit kan ik in elk plaatje mijn naam gaan verwerken, maar dat staat zo lelijk, vond ik altijd. Het ergste vind ik eigenlijk dat het mijn profielfoto betreft; het is bijna alsof ze mijn identiteit hebben gestolen. (Af en toe ben ik een dramaqueen, I know) Dank je wel voor je steun en ik laat het weten als ik iets van Instagram verneem.

      Verwijderen
  2. Het is niet te voorkomen denk ik.
    Ik sprak laatste een schilder die zijn werk terug zag op canvasdoek.
    Iemand had er gewoon fotos van genomen en die laten printen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is denk ik waar, helaas. Wat een idiote mensen heb je toch, he... Hoe kun je daar nou genoegen aan beleven, als het niet eens van jezelf is. 😕 Als het je werk is, is het nog zuurder. Ik hoef hier verder niks mee, dus die muffin interesseert me niet eens zo gek veel. Ik vind het wel echt erg dat mijn (nota bene) getekende profielfoto gewoon gejat wordt.

      Verwijderen
  3. Lilian,

    Bedankt voor de reactie in haiku-vorm!

    Dat ziet er lekker uit, behalve die nepperd dan.
    Ook ik ken het probleem. Ik ben diverse malen foto's of haiku van mij tegengekomen op andere blogs en zelfs op commerciële websites.
    Een foto staat bijvoorbeeld als etiket op een pot honing van een webwinkel en een haiku staat op een website van een Yoga Stichting Ik heb deze mensen wel benaderd, maar een enkeling heeft de bron vermeld.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Graag gedaan! Vond het leuk om een keer te proberen.

      Dat is wel echt erg, als het gewoon op een commerciële site staat. Ik heb er inmiddels veel over gelezen, maar de waarheid is inderdaad dat je er niet zo veel tegen kunt doen. Die Yogafiguren moeten zich helemaal schamen, want het is ook niet bepaald passend bij waar Yoga voor staat ;-)

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ja, ik had je mail ontvangen hierover, maar ik weet ook niet goed waar dat aan zou kunnen liggen. Ik heb wel gemerkt dat het in de Chrome browser vaak beter gaat, dan als je een andere gebruikt. (Google weer, hè?!)

      Verwijderen
  5. Nou doet het wel...Goedemorgen Lilian,
    Ik doe wel overnieuw. Om te stelen van jou tekening is zeker niet leuk. Eigenlijk brutaal. Ik dacht de wet niet mocht om te doen zonder te vragen. Nemen vaak de mensen mee naar eigen. Vaak is ook ook met FB ook zo dan met delen. Daarom gaan wij niet erop. Bij ons is het is ook gebeurt dezelfde achtergrond gepikt. Dit kon vroeger doen. Zijn wij toen ook erachter gegaan. Kan gewoon niet maken. Verpest hele gedoe. Ook moeilijk geweest. Gelukkig had ze dan toen weggehaald. Hopelijk gaat bij jou oplossen? Ik had net twee reacties erachter gelaten. Deed niet. Ik had ook mailtje gestuurd. Hopelijk doet nu wel om reacties erachter te laten. Fijne zondag gewenst. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze keer deed hij het gelukkig wel... Ja, vervelend hè zoiets? Zoals ik al chreef, ik ben er inmiddels achter dat je er niet heel veel tegen kunt doen. Wat jullie gedaan hebben, die personen in kwestie benaderen, is eigenlijk het meest effectief. Ik heb nog niks gehoord van Instagram, maar ik heb besloten dat ik er verder ook niet veel meer aan ga doen. Natuurlijk hoop ik dat Instagram het account verwijdert, maar doen ze dat niet: ook goed. Ik weet wie ik ben, die Aysenogwat heeft kennelijk moeite met zichzelf, hahaha!

      Verwijderen
  6. Schrikken zeg. En groot ongeloof kan ik me zo goed voorstellen. Want wat heeft iemand eraan? Het lijkt me zo zielig dat je content van een ander nodig hebt om een Instagram account te maken. Wat is daar nu de lol van? Had deze persoon nog meer dingen van jou gekopieerd? En dan moet jij zoveel doen om je eigen werk weer terug te krijgen, pffff, vermoeiend. sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik was echt wat je noemt 'flabbergasted'... Eerst dacht ik: ik maak een nieuw profielplaatje, maar nu denk ik: bekijk het lekker! Zo ver ik weet ging het alleen om de muffin en om de profielfoto en nogmaals: die muffin vind ik niet eens echt erg, maar dat je gewoon 'mijn hoofd' pikt! Ik kan daar nog steeds niet bij.

      Verwijderen
  7. pffff dat is schrikken tja er is een gezegde, beter goed gejat dan slecht gekopieerd, zolang er jouw naam maar bij staat... dan heb ik er wel vrede mee, wel opletten met persoonlijke dingen dus
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels ben ik wel over de schrik heen, hoor. Het is vooral zielig. Haha, ja dat gezegde ken ik! Wel jammer dat sommige mensen dat tot levensmotto bombarderen😀 Eens met jouw opmerking over naamsvermelding... En opletten, Tja. Dit had ik ook niet kunnen voorkomen, denk ik. xxx

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: