Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zondag 3 maart 2019

blokjes en bessen

In mijn herinnering waren keukendoeken -of zo je wilt: theedoeken-  altijd blauwwit geruit. Saai, maar tegelijkertijd lekker duidelijk: dit is een keukendoek, geen  gewone handdoek. Mijn moeder had altijd keukendoeken in andere kleuren: groen, grijs, met een bloemetje aan de rand, maar altijd waren ze geruit. Waarom eigenlijk?  Mijn eerste keukendoeken thuis waren bont gestreept, lekker recalcitrant. Intussen heb ik ook een paar geruite, maar dan wel met spelende katjes langs de randen😸

Ik moest denken aan keukendoeken, toen ik dit schilderwerkje maakte. Geen idee waarom, een mens denkt af en toe maar wat. Het kwam volgens mij omdat er werd gezegd dat 'we verder gingen met de blokjes' tijdens de cursus. Blokjes', keukendoek...en in de cursusruimte hangt er al tijden geen... Zo moet het ongeveer ontstaan zijn.

Ik vulde mijn blad met de ruitjes van de keukendoek. Niet in blauw en grijs (want dat is saai), maar geel, blauw en groen. Ja en dan? Ik was het even kwijt, maar daarna besloot ik de bosbessen te tekenen, die ik even daarvoor gevonden had. Misschien was het leuk als ik de ruitjes iets door zou laten drukken in de besjes... en zo ontstond dus dit geheel.

Blauwe bessen (Aquarel en gouache)
Gisteren zag ik trouwens een enorm grote spin  hangen, aan de keukendoek. Precies onderaan bij het puntje. Een enorm dikke, met vrij lange poten. De bibbers liepen over mijn rug, want hoe ging ik die hier nu wegkrijgen? Ik vind spinnen prima, maar ze moeten niet mijn habitat verstoren door op plaatsen te gaan zitten waar ik ze niet meer kan negeren.  Die wriemelpootjes wil ik niet in mijn nabijheid. Ik keek nog eens wat dichterbij... Bleek het het labeltje annex lusje om op te hangen te zijn! Pfoe... was dat even een opluchting!

16 reacties:

  1. Lilian,

    Leuke combinatie!
    In mijn beleving waren de theedoeken bij ons vroeger voornamelijk rood/wit geblokt. Aan de bosbessen heb ik ook nostalgische herinneringen, die heb ik
    in mijn jonge jaren veelvuldig geplukt en tot jam verwerkt.Bosbessenjam is nog steeds mijn favoriete jam.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest er even over nadenken, of ik de theedoeken ook in rood/wit kende en daar ben ik nog niet uit ;-) Bosbessen plukken heb ik nog nooit gedaan, wel bramen. Er is inderdaad niet leuker dan daar dan vervolgens zelf jam van te (laten) maken!

      Verwijderen
    2. Bij mijn weten waren de keukenhandoeken vroeger (jaren 50 ofzo) rood geblokt en de theedoeken blauwgeblokt.
      Ik heb nog zo'n handoek uit mijn ouderlijkhuis.
      Geen rulle zoals tegenwoordig, maar een gladde.
      In die tijd had je ook nog een aparte glazendoek.

      Het is me trouwens een raadsel waarom een theedoek theedoek heet.

      Verwijderen
    3. Zou kunnen, dat weet ik dan weer niet.
      Waarom een theedoek heet zoals hij heet, vind ik ook raadselachtig. Omdat je er theekopjes mee afdroogt? Daarom gebruikte ik in eerste instantie ook het woord keukendoek ;-)

      Verwijderen
  2. Mijn eerste theedoeken waren wit met fruitopdruk.
    Ze waren dun en slap.
    En inderdaad daarna had ik altijd blauwgeruiten.
    Wel met een rand kippetjes of theepotjes er op.
    Nog niet zo lang geleden kocht ik een stapel nieuwe bij de action.
    Ik had de keus tussen grijs en blauw geruit.
    Dus je raad het al.

    Je aquarel is weer prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Conclusie: Geruit is kennelijk beter voor theedoeken.
      Die met fruitopdruk ken ik volgens mij ook, die waren een niet erg lang leven beschoren en ik meen dat dat was omdat de gaten erin vielen ;-)

      Dank voor je complimentje!

      Verwijderen
  3. whahahaha die spin trok métee mijn aandacht, grote griezels,
    ik ben er bang van stom hé... ze zijn zo nuttig,
    maar inderdaad niet binnen komen maar :-)


    je werkje is prachtig, gisteren een heerlijke appel blauwe bessen crumble gegegeten, was erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik hier pas kwam wonen, waren er echt veel spinnen. Ik heb er zoveel gezien, dat ik er niet meer echt bang voor ben. Al moet ik ze dus ook niet te dichtbij ;-)
      Hmmm... klinkt inderdaad heel erg lekker, die blauwe bessencrumble!

      Verwijderen
  4. Goeden Lilian,

    Och ik ben ook vreselijk bang voor de spin. Spin hoefde voor mij ook niet. Brrr.... Je zult wel geschrokken zijn. Poeh... Je theedoek heb je heel mooi getekend. Prachtig kleuren. Knap gedaan.Compliment Lilian!De kleuren passen heel goed erbij. Fijne week gewenst. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het viel mee met mijn schrik, ik ben niet echt bang, al kan ik er wel van griezelen. Als ik er lang naar kijk, lopen de rillingen letterlijk over mijn rug. Dus niet meer lang kijken, vangen en buiten zetten. (Of opzuigen, hhihi)
      Dank voor het complimentje!

      Verwijderen
  5. Mooie combi met die keukendoek achtergrond. Ik ben niet bang voor spinnen maar kan je zeggen katten zijn effectief. DIe hou ik er namelijk bij om me eraf te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Ja, dat klopt... katten kunnen zeer effectief zijn. Ik herinner me dat onze kat vroeger regelmatig van die langpoot spinnen opvrat en dat je dan die poten nog uit z'n bek zag friemelen. Poesbeest snapte er niks van, dat hij dan daarna niet even gezellig mijn hand mocht komen likken ;-D

      Verwijderen
  6. Hoe de blaadjes met de vruchten bijna verdrinken in een zee van helderblauw. Heel leuk geschilderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ellen Eva Brouwers29 december 2020 om 10:40

    Goedemorgen Lilian, mooi werkje! Op zoek naar de oorsprong van de theedoek en met name de rood- en blauwgeblokte, stuitte kwam ik op je blog hier terecht.
    De laatst genoemde theedoeken worden ook wel 'pompdoeken' genoemd, omdat ze begin vorige eeuw naast de waterpomp hingen. Over de herkomst van de naam 'theedoek' vond ik twee maal een uitleg.
    De eerst: de adel dronk graag thee maar de dames wasten graag hun kopjes zelf uit en droogden ze dan met een eigen 'theedoek' omdat ze de handen van het dienstmeisje te grof vonden. (volgens mij klinkklare onzin dus ik ga voor de volgende uitleg:)
    De tweede: van oudsher wordt verse thee gemaakt van bloemen, kruiden en specerijen: een fijngeweven doek werd overeen kom gelegd, daar werden de ingrediënten opgelegd en dan schonk men er vervolgens kokend water overheen: zie daar: de theedoek!
    Fijne dag en een goed 2021 alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ellen,
      Leuk om te lezen! Ik vind de tweede uitleg ook het meest aannemelijk hoor. Al vraag ik me dan nog steeds af: waarom die blokjes?
      Dank voor je reactie in elk geval en misschien tot ziens ;-)

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: