Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

maandag 25 februari 2019

Abstract?

Terwijl ik dit schrijf, is de kamer gevuld met zonnestraaltjes die dwarrelend stof verplaatsen. Ik moet er even aan wennen,  aan die zon. Het voelt wel vrolijk en licht, maar het is er nog niet helemaal, heb ik het idee. Misschien ligt dat ook wel een beetje aan mij. De afgelopen tijd was weer eens wat warrig. Ik kon me maar moeilijk concentreren op dingen. Hopelijk wordt dat nu wat beter.

Laat ik dus ook maar beginnen met leuk nieuws te melden: ik heb mijn certificaat gehaald! Het was echt lastig om ineens (na zoveel jaar) weer een examen te moeten doen. Ik stikte van de zenuwen en dan trof ik ook nog eens een examinator die het examineren tot een wel heel serieuze business had verheven. Stel je even voor: een streng kijkende mevrouw met een rond brilletje, die bij elk antwoord dat ik gaf de wenkbrauwen minstens anderhalve centimeter omhoog liet schieten. Nou, er zijn mensen die al om minder onzeker worden, kan ik je vertellen. Gelukkig was ik goed voorbereid en heb ik me er doorheen gebluft.

Op de cursus  geen examens, maar daar deden we weer eens wat anders dan anders. Daar werd ik op zich ook wel vrolijk van. We kregen de opdracht om een bestaand plaatje te bewerken door aan de gang te gaan met kleurvlakken. De voorbeelden die we te zien kregen varieerden van Picasso tot Mondriaan, dus dat was wel even slikken.

Sinds ik een grote tentoonstelling heb bezocht van Mondriaan, snap ik wat beter wat deze meneer nu aan het doen was. Wij kennen hem alleen maar van de grote vlakken in rood, geel en blauw, maar hij heeft zoveel meer gedaan. De man kon prachtig tekenen en op een dag bedacht hij dat hij niet meer alles wilde kopiรซren, maar dat hij het terug wilde brengen naar de essentie. Bomen werden lijnen (wat het uiteindelijk natuurlijk ook zijn, als je ze op papier zet), huizen werden blokjes en... bestaan niet alle kleuren uit die drie primaire kleuren? Een beetje kort door de bocht uitgelegd misschien, maar zo zit het ongeveer in elkaar. Terug naar de opdracht op de cursus: we moesten de boel dus wat gaan abstraheren, of er dingen bij verzinnen om het wat spannender te maken.

Ik kan je vertellen dat het best wel een stap is, om ineens abstract te gaan werken. Je moet het tenslotte maar verzinnen. Daar zit 'm namelijk de kneep: verzinnen. Veel mensen (ik ook) schilderen en tekenen wat ze kennen, maar wat nou als je dat loslaat?  Toch ging het uiteindelijk nog best snel. Ik ben, al zeg ik het zelf, best wel goed in dingen verzinnen en dus verzon ik een herhaling bij mijn stilleventje. De witte tussenlijnen ontstonden vanzelf, tijdens het schilderen en ik vond het leuk om veel verschillende kleuren te gebruiken. Uiteindelijk is het dit geworden:

Abstract, maar toch ook niet (gouache)
Ik moet er een beetje aan wennen, maar toch vind ik hem wel leuk. Wat vinden jullie?

15 reacties:

  1. Goedemiddag Lilian,

    Wat erg dat je niet kon concentreren op dingen zeg. Hopelijk gaat ook weer beter met je. Gefeliciteerd met je certificaat.�� Echt geweldig gedaan Lilian. Je zult wel erg blij wezen. Gelukkig hoefde geen examen meer doen. Dat scheelt weer voor jou. Je had drukke tijd gehad. Je bent bezig met Mondriaan te maken met kleuren blokjes. Het is je wel goed gelukt om deze schilderij met deze kleuren. Knap gedaan. Het is even wennen voor jou. Ik vind wel mooie kleuren. Vrolijke kleuren. Compliment voor jou.Ik denk steeds onze vader. Kreeg vanmorgen vroeg nachtmerrie. Het is ook nog vers allemaal. Fijne dag verder.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja erg, het is soms lastig, maar het gaat al iets beter. Ik ben echt superblij dat ik het certificaat behaald heb, want ik had zeker geen zin in een herexamen. Ho, ik wil me zeker niet vergelijken met de grote Mondriaan hoor, dat is echt wel ver weg van wat ik maak. De kleuren vond ik ook erg leuk om te doen, vrolijk inderdaad!
      Dt is ook een moeilijke periode voor jullie, alle regeldingen en daarna moet je verder met het missen... Misschien is dat nog wel het moeilijkst.๐Ÿ˜˜

      Verwijderen
  2. Hopelijk word je concentratie binnenkort weer wat beter .Maar gefeliciteerd met je certificaat !Het zal voor jou misschien wennen geweest zijn maar je schilderij vind ik echt prachtig .
    groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat wel iets beter hoor, wat meer structuur doet soms wonderen๐Ÿ˜ Dank voor de felicitatie, ik ben er ook blij mee! Dat abstracte is inderdaad verrassend, ik moest er nooit wat van hebben... En moet je nou eens kijken ๐Ÿ˜€

      Verwijderen
  3. Ik vind hem prachtig!

    En van harte gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem hartstikke mooi! Knap gedaan zeg! En gefeliciteerd met het behalen van je examen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lilian,

    Proficiat met het behaalde certificaat.

    ------------------------------------

    een beperkt palet

    de kunst van het weglaten

    ook Appel kijkt mee

    ------------------------------------


    Het is een heel kleurrijk plaatje geworden.

    groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, jeer! Ik moest even nadenken over dat 'ook Appel kijkt mee', maar dat klopt๐Ÿ˜๐Ÿ˜‰

      Verwijderen
  6. ik vind het een kleurig doek geworden :-)
    genieten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kleurrijk, ik hou daar ook erg van! Dit is overigens geen doek hoor, maar een aquarelblok. Ik werk haast nooit meer op een canvas, omdat je op een gegeven moment niet meer weet waar je alles moet laten. Soms ben ik heus wel praktisch ingesteld ๐Ÿ˜

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: