Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

woensdag 27 november 2019

Over kleuren en strepen

De afgelopen tijd was een beetje chaotisch: veel veranderingen, veel onrust en dat werkt nooit zo best bij mij. Ik merk dat ook direct aan mijn productiviteit. Gelukkig merk ik het ook als het iets beter gaat, wat dat betreft is de kunst een mooie graadmeter.

De afgelopen periode was ik op de cursus veel bezig met schilderen met gouache. Ik maakte nog een paar van die 'koud' en 'warm' portretjes. Nog steeds ben ik er nog niet helemaal uit hoe het nu werkt met kleurgebruik. Ja, regels hè... daar schijn ik nu eenmaal wat allergisch op te reageren. Toch probeer ik er wel iets mee te doen. Het was dan ook erg leuk dat ik via iemand van de cursus een heel mooi boek kreeg over kleurenleer. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er nog niet veel in heb gelezen, maar de vele plaatjes met paletten vond ik wel interessant.

Hier mijn laatste 'warme' portret. Naar mijn idee klopt het hier wel... en geen idee waarom. Dat blijft nog even zoeken, denk ik.

Warm (gouache)
Ondertussen heb ik weer regelmatig mijn pennetjes binnen handbereik en teken ik weer met inkt, omdat dat zo lekker rustgevend is. Ik had nog een enorme stapel tekenpapier liggen, waarvan ik het formaat eigenlijk veel te groot vond. Speciaal voor Inktober had ik het papier in vieren verdeeld en dat was een heel fijn formaat om op te werken. Nu pak ik af en toe zo'n velletje om er iets op te krabbelen. Ik raakte geïnspireerd door Geri (klik!), die elk jaar zulke leuke kerstkaarten maakt. Elke keer neem ik me voor om dat ook te doen, maar ik ben denk ik niet zo van de kerstige plaatjes of zo, ik weet het ook niet. In elk geval: het wordt vaak wel leuk, maar niet typisch voor Kerst. Nu bedacht ik me laatst, dat de boodschap bij het plaatje misschien ook wel genoeg is. Of niet? Kortom, ik weet nog niet wat ik ga doen... anders koop ik wel weer een paar saaie kaarten, want zoveel verstuur ik er nu ook weer niet. Afgelopen maandag begon ik aan deze:

Baby eekhoorn -work in progress- (inkt)
Het is een mini-eekhoorn, omdat ik die zo schattig vind. Zoals je misschien wel ziet, bestaat ie uit heel veel kleine streepjes, dus ik ben daar nog wel even mee zoet. Hij gaat ook al de hele week met me mee: op het werk, in de metro, voor de tv en nu ook weer: naast mijn computer. Ik heb zelfs geprobeerd in de bus verder te strepen, maar dat hobbelde te erg. De richting van de streepjes kan echt het verschil maken en die techniek wil ik nog wat verbeteren. Misschien wordt dit 'm, de kerstkaart. Ach, ik heb nog even ;-)
Zo, jullie zijn weer op de hoogte... ik ga weer strepen. Tot blogs!

12 reacties:

  1. prachtig gedaan weer,
    ja tekenen is wel heel rustgevend, ik kan niet tekenen maar wel natekenen, zo'n beetje dan hé... zo mooi als jij is een tótaal ander ding,
    ik vind ze mooi, beide,
    hoop dat de rust terug is gekomen om te blijven.

    lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jij doet met die keitjes, vind ik dan weer super! ;-)
      De rust houden wil nog niet helemaal lukken, maar er is een begin. Dank voor je lieve woorden!

      Verwijderen
  2. Wat leuk en vooral wat lief en fijn, wow...… dat je mij noemt! Ik ben ook heel hardleers wanneer het om regels gaat. Jij met de kleuren, ik met het perspectief. De eekhoorn, wat vind ik hem, haar mooi!!!!! Misschien is dat jouw richting. Fijne pentekeningen maken?Hij kan heel goed als kerstkaart. Wij houden toch niet van regels. Dus waarom geen eekhoorn? Wanneer je op Pinterest kijkt worden er heel wat dieren als kerstidee gebruikt. Weliswaar met een dikke sjaal om of een kerstmuts om. Maar waarom niet zonder? Ik heb ooit 30 kerstkaarten geschilderd van hetzelfde vogeltje. Je kunt er misschien sneeuwvlokjes rond tekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je maakt echt prachtige kaarten, Geri en je productiviteit vind ik ook ongelooflijk. Je bent wel echt een inspiratie voor mij, hoor.

      Ja, ik ga 'm zonder kerstgedoe houden, denk ik. Weg met die regels! :-)

      Verwijderen
  3. Goh nooit geweten dat er zoveel regels zijn bij een cursus schilderen ,maar je hebt er weer iets moois van gemaakt .En die baby eekhoorn is nu al zo schattig .Ik zou willen dat ik dit zou kunnen .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Regels is misschien een groot woord, maar er zijn wel bepaalde dingen die werken en andere dingen weer totaal niet. Met kleuren is dat wel echt zo, ben ik achter gekomen ;-) Ik ben ook blij met de eekhoorn hoor en het tekenen helpt me ook weer om mijn hoofd te ordenen. Dank je Elisabeth, lief dat je dit schrijft!

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ik was alweer opnieuw begonnen...
      Eekhoorn was gelukt, maar toen tekende ik er een dennenappel onder die nog het meest leek op een handgranaat.(!) Heb ik weer... niet weggegooid, gewoon opnieuw begonnen. De andere ga ik zo weer keurig uitknippen. :-)
      (Soms moet ik ook wel een beetje om mezelf lachen)

      Verwijderen
  5. Lilian,

    Ik neig toch meer naar de koele kleuren geloof ik. Het eekhoorntje vind ik schattig.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hij is heftig hè, dat zie ik nu ook... Niet lelijk, maar wel heel erg indringend qua kleur. Ik zie dat bij de andere portretjes die ik maakte eigenlijk ook terug. Ik denk dat het ook een beetje door de gouache komt. Ik heb een palet met heel felle kleuren, dan is het moeilijker om nuances te mengen, ook omdat het altijd donkerder opdroogt dan je denkt.
      De tweede eekhoornversie is nog liever, vind ik... Die hou je van me tegoed ;-)

      Verwijderen
  6. Ik vind dit baby eekhoorntje heel leuk.
    Ik werk meestal niet veel met kleuren, maar een nieuw soort creativiteit ontwikkelen is wel fijn hé. En ik moet meer leren durven doen met mijn kunstwerken. Zo ben ik van plan mijn recentste grote beeld te kleuren in het zwart/bruin. Of ik het uiteindelijk zal durven is de vraag. Maar het is verre van klaar dus heb ik nog even om daarover te bezinnen. :-) fijne Feestdagen !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is inmiddels een nieuwe versie van de eekhoorn ;-)
      Op zich hou ik wel van kleur, maar bij mij wordt het altijd een beetje heel erg bont. Zwart en wit zijn veiliger, denk ik. Soms is het inderdaad goed om even je veilige zone te verlaten, maar ik weet het: dat is best moeilijk. Je beeld wordt vast prachtig!
      Dank je wel!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: