Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

maandag 11 november 2019

Warm en koud

Inktober zit er op! Ook dit jaar heb ik de uitdaging helemaal volbracht. Het ging beter dan vorig jaar qua tekeningen, maar mijn aanvankelijke doel (het vinden van meer inspiratie) is nog steeds een beetje ver weg. Ik doe wel dingen, maar ik maak ze niet af. Gelukkig is er de cursus, waar ik toch wel weer wat leuke dingen heb geproduceerd. We zijn nog steeds bezig met kleuren en de laatste paar weken zijn we vooral bezig met warme en koele kleuren. Zo maakte ik dit portretje:

Warm, met koud citaat (gouache)
Dit was de 'warme' versie, al straalt de tekst eronder niet echt warmte uit. Het is een quote van wijlen Simon Carmiggelt, de man die met zijn stukjes de werkelijkheid zo raak wist te vangen. Ook met dit zinnetje, vind ik. Soms zijn dingen niet eerlijk en dan kun e er eigenlijk weinig tegen doen, behalve dan toegeven aan je eventuele wraakgevoelens. In de meeste gevallen schiet je daar niets mee op, want wraak is maar een genoegen voor korte tijd. Als je de tijd zijn werk laat doen, lost het zich vaak vanzelf op. De koele versie van dit portretje vind ik zelf mooier:

"Coole" man (gouache)
Hier zie je ook duidelijker dat ik expres wat warme accenten aan het plaatje heb toegevoegd. Onder ander in zijn bril en zijn haar. Bij de vorige had ik dat ook gedaan. Tijdens het schilderen vroeg ik me af of sommige gezichten misschien meer tijd zijn recht komen in alleen koele, of alleen warme tinten. Daar wil ik komende tijd wat meer mee gaan proberen.

8 reacties:

  1. Lilian,

    De "coole" man spreekt mij ook het meeste aan, niet als coole man, maar wel de kleur. Ik zie er toch meer expressie/emotie in, het beeld benadert voor mijn gevoel meer de werkelijkheid.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ervaar de koele versie ook iets meer als 'gelukt', waarschijnlijk komt het doordat ik van alle kleuren echt de knallende versies heb gebruikt. Ik snap wat je bedoelt ;-)

      Verwijderen
  2. Wat heb je schitterend gedaan. Deze man is zeker belangrijk voor jou...om te tekenen. Gezicht is best wel moeilijk om te doen. Bij heb je mooie warme tinten gedaan. Mooie woorden. Tweede foto is meer blauw. Heel apart gedaan Lilian. Warme tinten spreekt meer aan. Coole man apart! Fijne week. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die man was niet zo belangrijk voor mij hoor ;-) Je moet iets kiezen en toevallig werd hij het. Ik vind wel dat hij een mooie kop heeft om te tekenen. Grappig dat jullie de warme versie meer aanspreekt, zo zie je maar dat iedereen er anders naar kijkt. Dank voor de complimentjes en natuurlijk ook een fijne week!

      Verwijderen
  3. Ja hij heeft het weer bij het goede eind:-)
    je portretten zijn prachtig, en het koele kleuren spreekt me heel erg aan
    tof gedaan ❤

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hรจ, ik vind die quote ook echt raak.
      Dank je wel, ik doe mijn best ;-)

      Verwijderen
  4. Ik heb heel wat discussies met leraren gehad.
    Want ik vind nl dat er hele warme tinten blauw bestaan.
    Zo vind ik korenblauw heel warm.
    Maar ja de wettenv de kleurenleer zeggen iets anders.
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha! Ik ken dat, ja... Soms zegt je gevoel echt iets anders.

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: