Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zaterdag 24 augustus 2019

Vakantiepost

Natuurlijk liep ik me tevoren weer druk te maken: zou het zus, zou het zo... maar ik heb het dus gedaan!

Voor het eerst sinds jaren weer met vakantie en dan ook nog helemaal in mijn uppie. Voor sommige mensen is dat peanuts, voor mij niet. Nu had ik wel een veilige optie gekozen hoor: iets gaan doen waarvan je weet dat je het toch wel leuk gaat vinden. Ik had namelijk een schildervakantie geboekt en het was helemaal geweldig!

De reis erheen was spannend. Ik koos voor de trein en met tig keer overstappen is dat best wel iets waar je je druk over kunt maken. Gelukkig reed alles, was alles op tijd en wist ik waar ik moest opstappen en weer uitstappen.

Op de plaats van bestemming aangekomen, was er weer een spannend iets, want: hoe zou de groep zijn? De meeste mensen waren ouder dan ik had verwacht 'een hoog geriatrisch gehalte' schreef ik die avond in mijn speciaal meegebrachte dagboekje. Best wel erg, achteraf... want inderdaad waren de meeste mensen ouder, maar ze bleken stuk voor stuk ontzettend aardig. We verbleven in een heus kasteel en elke avond kookte de kok een heerlijke maaltijd. Al gauw was er een 'klik' met verschillende mensen en maakte ik me  geen zorgen meer over de rest van de vakantie.  De omgeving was adembenemend mooi en ook die gaf me echt rust en het gevoel er helemaal uit te zijn.

Natuurlijk kwam ik daar om te tekenen en te schilderen, maar ik moet zeggen dat me dat niet echt heel goed gelukt is. Op één of andere manier kwam ik niet in de juiste stemming om echt mooie dingen te maken. Ik deed veel met aquarel en weinig met acrylverf. We begonnen met houtskool, om wat meer gevoel te krijgen met de omgeving:


Een boompje op het veld (houtskool)

Ornamenten op het bordes (houtskool)

Over die ornamenten trouwens nog iets grappigs: het moesten dus een soort van bloemstukken in pot verbeelden, maar door de tand des tijds (of door zure regen, wie zal het zeggen?) was dat niet echt zichtbaar. Ik zei dus tegen mijn medecursiste: 'die leeuwenkoppen zijn niet echt duidelijk, dat is moeilijk tekenen' Zij keek naar het ornament, naar mij, toen weer naar het ornament en zei toen heel droogjes: "Volgens mij zijn het bloemen". Toen was het mijn beurt om even stom te staren... en daarna moest ik keihard lachen. Ja, kennelijk zie ik overal beestjes...

Verder maakte ik verschillende schetsjes met aquarel, met wisselend resultaat:


boomwortel
Een 'monumentale' boomwortel (aquarel) 

zijkant kasteel
De weg naast het kasteel (aquarel)
torentje
Torentje achter het kasteel (aquarel)
Schelpen
Schelpjes (aquarel en pastel)
De laatste, die met de schelpjes, heb ik binnen gemaakt, op een ochtend dat het buiten flink regende. De combinatie van aquarel en pastel was nieuw voor mij, maar ik kan niet zeggen dat ik hem succesvol vond. Natuurlijk moest ik ook weer even rare dingen doen: in het kasteel stonden aparte spulletjes, zoals jachttrofeeën, bustes van onbekende mensen en aparte schilderijtjes. Ik heb er verschillende op de foto gezet, maar het meest intrigerend vond ik de zwijnenkop, die beneden hing.  Die moest gewoon geschilderd worden:
Jachttrofee (gouache)

Pas toen de laatste dag van de vakantie aanbrak, had ik echt mijn plek gevonden. Ik heb een hele ochtend zitten schilderen aan de rand van het natuurzwembad. Het was daar zo mooi en zo rustig, dat ik bijna vergat dat er nog een koffer moest worden ingepakt. Af en toe kwam er een grote vis (karper, denk ik?) even zijn neus laten zien, om weer met een plons te verdwijnen. Elk uur was het licht en de weerschijn op het water anders en eigenlijk vind ik het de meest 'gelukte' tekening  van de vakantie geworden.

Natuurzwembad
Het natuurzwembad (aquarel)
De allerlaatste dag was er een soort tentoonstelling van alle werken, dat was een leuke afsluiter. Vooral ook omdat we de opdracht hadden gekregen om ook voor elkaar een klein werkje te maken. Alle namen werden in een hoge hoed gedaan, je trok een naam en dan moest je jouw werkje aan diegene geven. Dat was echt heel erg leuk. Ik heb er een weergave van het behang op de wc aan overgehouden (geen grap!) en dat vond ik een zeer treffende herinnering ;-)


11 reacties:

  1. Bijzonder was het zeker! Of ik wat geleerd heb? Qua tekenen niet veel, omdat de docent ervoor koos om iedereen maar een beetje te laten gaan. Wat meer sturing had ik wel fijn gevonden. Er was ook zoveel te zien dat het moeilijk kiezen was. Qua vakantie heb ik geleerd dat het echt de moeite waard kan zijn om alles echt even achter je te laten. Vooral dat heeft me ontzettend goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt geweldig!
    Lang geleden heb ik dat ook een paar keer gedaan.
    1x in Nederland en 2x in Frankrijk.

    Je ornamenten zijn echt heel goed geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het! Leuk om te lezen dat jij dat ook hebt gedaan. Het smaakt bij mij ook wel naar meer, moet ik zeggen.
      Die ornamenten verrasten mij ook, bij thuiskomst. Na de leeuwenkop blunder had ik ze niet meer bekeken 😁

      Verwijderen
  3. Lilian,

    Je hebt een goede vakantie gehad zo te lezen en een aantal leuke werken gemaakt. Zelf ben ik ook weer terug van een korte vakantie van 8 dagen.
    Is de plaats van je vakantie geheim?

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was absoluut een goede vakantie, al ben ik zelf dus maar matig te spreken over de productie.
      Geheim? Ja natuurlijk! 😀

      Verwijderen
    2. Wat jammer nou. Ik was overigens ook in België ;-).

      jeer

      Verwijderen
  4. Wat dapper. Wat goed dat je durfde. Ik begrijp het zo goed dat je ertegen op zag. Wat een mooie ervaring. En het geeft zelfvertrouwen denk ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond mezelf inderdaad best stoer😄 Het was in alle opzichten een waardevolle ervaring. Ik heb mooie en lieve mensen ontmoet en ik heb er zelfs een logeeradres bij. Soms moet je gewoon even over jezelf heen stappen en dit was het meer dan waard.

      Verwijderen
  5. Houtskool om te tekenen is een kunst om te maken. Deze is zeker hele mooie tekening. Wat leuk dat je een leuke vakantie hebt gehad. Je bent wel onder mensen geweest. Alleen wat oudere leeftijd. Geeft ook gezellig sfeer om mee te praten. Leuk dit hebt gemaakt. De rest van je tekening hebt je ook mooi gedaan. Vooral schelpen is geweldig!Fijne zonnige dag gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sfeer was zonder meer goed en die leeftijden deden er uiteindelijk ook niet meer toe. Je kunt altijd van mensen leren, of ze nu ouder of jonger zijn. Ik heb met iedereen leuke gesprekken gevoerd en omdat je dezelfde interesse hebt, gaat het bijna vanzelf. Dank voor je complimenten!

      Verwijderen
  6. Wat goed van je om alleen te gaan en het heeft gelukkig goed uitgepakt .Fijn dat je het met de anderen goed kon vinden en leeftijd is toch onbelangrijk want het gaat tenslotte om de mensen zelf .Alles wat ik zie vind ik gewoon heel erg mooi ,zeker de ornamenten en die met de schelpjes .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: