Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

maandag 24 februari 2020

Interpretatie

Als het gaat om productiviteit ben ik dit jaar niet goed begonnen. Ik tekende wel, maar het ging niet van harte. Gelukkig is er dan de cursus, die ervoor zorgt dat er toch weer regelmatig iets op papier komt.

We begonnen dit jaar met het onderwerp 'interpretatie'. Je kunt een afbeelding natekenen, maar er toch voor zorgen dat het geen kopie wordt. Dit doe je dan door er je eigen 'handtekening' aan toe te voegen. Niet letterlijk natuurlijk (al zijn er dus hele volksstammen die dat wel doen), maar door je eigen manier van tekenen er op los te laten. Het doel wordt dan niet een kopie van wat je ziet, maar meer een weergave van hoe jij het ziet. Volg je me nog? Nou ben ik toch al niet zo van het letterlijk kopiΓ«ren, dus deze opdracht vond ik wel heel leuk.

Als uitgangspunt namen we een afbeelding van Anton Pieck (jammer genoeg heb ik het origineel niet bewaard, dat was voor het totaalplaatje wel leuk geweest) en we kregen de opdracht die als eerste zo precies mogelijk na te tekenen. Dat was haast geen doen, dus daar ontstonden al snel de eerste interpretaties. Ik begon in potlood, maar ik maakte het in inkt af. De mijne kwam er zo uit te zien:

huisjes
Gezellige huisjes (inkt)
Vervolgens kregen we een foto te zien, waarop de tekening van de grote meester was geΓ―nspireerd en dat zag er al heel anders uit dan wat hij ervan gemaakt had. Wat hij ervan maakte was veel leuker, veel gezelliger en mooier dan de werkelijkheid. Kortom: helemaal Anton Pieck!

De opdracht die wij vervolgens kregen, was om (met het plaatje van Anton Pieck in het achterhoofd) de foto te interpreteren. Dat was best lastig, maar ook heel leuk om te doen. Mijn eindresultaat zag er zo uit:

Interpretatie huisjes
Andere gezelligheid met gans en eend (inkt)
Die beestjes erbij waren niet mijn idee hoor... een zeker persoon vond dat ik die erbij moest doen en eerlijk is eerlijk: dat past ook wel weer bij mij.
Hopelijk lukt het me de komende periode weer om het tekenen op te pakken.

14 reacties:

  1. Wat jammer dat in begin niet goed lekker tekent. Maar je hebt weer draad opgepakt om beter tekenen. Het is ook kunst om te doen. Het is beter dat je eigen manier zelf om te tekenen. Dan komt het weer goed met je. Je tekeningen heb je heel mooi gedaan. Ik vind helemaal niet slecht Lilian. De eerste tekening heb je huizen heel apart gedaan.Tweede tekening heb je leuk gedaan vogel aan de voorkant gedaan. Het ziet goed uit. Het lukt wel Lilian. Fijne week gewenst. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt wel weer, denk ik (hoop ik). De eerste stap is gezetπŸ˜€
      Dank je wel voor je motiverende reactie!

      Verwijderen
  2. Ha Lilian,
    fijn in opdracht te tekenen,ziet er goed uit,hoop dat je er weer een beetje in komt,en dat je er zo weer plezier in krijgt.
    Heb je gemist maar begrijp je wel als je door omstandigheden er uit bent geweest,is het moeilijk om weer het ritme op te pakken.
    Komt goed!!
    groetjes
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het precies! Je moet weer opnieuw je ritme zien te vinden. Ik miste jou ook, Christiene. Het is fijn om weer van je te lezen!

      Verwijderen
  3. Soms zijn er andere dingen die je bezig houden .Je bent in elk geval weer begonnen en je hebt er iets moois van gemaakt .Ik hoop dat je inspiratie weer snel helemaal terug komt .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Mijn hoofd was inderdaad wat vol met andere dingen, maar het is nu al wat rustiger. Dat helpt vaak al heel wat.

      Verwijderen
  4. Ziet er goed uit!
    Je hebt gewoon altijd periodes dat er even niets uit je handen komt.
    Maar zoals we al zien: wat in het vat zit verzuurt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Ja klopt, de ruimte is er dan gewoon niet, of zo. Dan moet je het vat inderdaad maar effe 'laten rijpen' πŸ˜‰

      Verwijderen
  5. ik vind dat je het erg knap gedaan hebt lillian, ik zou willen dat ik het zo kon, vind het ontzettend moeilijk om te doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Dien. Het was ook echt een lastig plaatje. Ik heb nu nog meer bewondering voor Anton Pieck.

      Verwijderen
  6. Lilian,

    Ze zien er beide goed uit, maar de bovenste vind ik meer "gestructureerd", de onderste vind ik speelser en knusser.
    Door omstandigheden kom je niet altijd toe aan de dingen, die je echt leuk vindt.

    Groetjes en wijsheid toegewenst,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is de plaatsing van de huisjes, denk ik. De rest komt wel weer goed, als de tijd er ook klaar voor isπŸ˜‰

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: