Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zaterdag 28 mei 2022

Haperen of stromen

 "Tijd is relatief, het kruipt als je hapert, maar het vliegt als je stroomt"

Was ik aan het haperen, of aan het stromen? Van allebei een beetje. De hapering in het creatieve is er nog steeds. Ook nadat de lessen weer begonnen, lukte het me maar moeilijk om weer vanuit mezelf projectjes op te pakken. Ik kan me er niet toe zetten om te gaan zitten en -zoals voorheen- gewoon wat te prutsen met mijn tekenpennetjes. Wat moet ik doen om dat terug te krijgen? Het antwoord op die vraag zou niet zo moeilijk moeten zijn , gewoon doen... en toch werkt het niet.

Ik ben nu aan het zoeken naar dingen waar ik weer enthousiast over kan worden. Het idee om iets te doen met illustratie, zoals ik ik mijn vorige blogje (van alweer maanden geleden!) schreef, trekt me nog steeds. Ik denk dat ik dat ga proberen op te pakken. Intussen liggen er nog twee kleine projectjes: eentje waar ik tijdens de cursus mee aan de gang was gegaan en een onafgemaakt pastelprobeersel. 

Onze 'tekengoeroe', met wie ik mijn worsteling deelde, zei: "Het komt wel weer, doe eens iets met andere materialen, of maak verschillende versies van iets" Dat lukte ook niet echt. Toen stuurde hij me een mailtje, waarin hij voorstelde om iets te doen met 'bekende meesters': neem die als inspiratiebron en maak daar je eigen versie van. 

Hijzelf had van het schilderij 'Slaapkamer' van Van Gogh een rommelkamertje gemaakt. Ik moest daar erg om lachen: het was herkenbaar en toch was het origineel. Omdat ik dat schilderijtje toevallig zelf ook erg leuk vind, besloot ik hetzelfde schilderij aan te pakken. Alleen deed ik er muizen in! Even leek het inderdaad weer helemaal terug te komen: vol overgave stortte ik me op het schilderen van eerst dat kamertje en daar had ik me toch een lol in! Het is ongelooflijk wat je allemaal nog meer ziet in zo'n schilderij als je het probeert na te maken. Uiteindelijk werd het met de muizen niet helemaal wat ik aanvankelijk bedoelde, maar toch vind ik 'm wel grappig geworden. oordeel zelf:

 

Alternatieve kamer Van Gogh
Slaapkamer met muizen (gouache en inkt)

Overmoedig als toch soms schijn te zijn (haha!), besloot ik daarna een ander werk aan te pakken. Ik had zo'n mooie tas gekregen van het Mauritshuis met de beeltenis van 'Het meisje met de parel' erop. Nu is deze dame natuurlijk wel vaker misbruikt, maar ook hier liet het me weer helemaal anders kijken naar het plaatje. Ik maakte hem niet af, omdat sommige dingen niet wilden lukken. Hier, vanaf mijn bureau, ligt ze me verwijtend aan te staren. Ik ga haar nog wel fatsoeneren, denk ik... Dus noem ik het maar even 'work in progress' Check: 

Het meisje met de aap (pastel)

Volgende maand -dat is alweer over twee dagen... jeetje!- ga ik naar de inloopworkshop van Inktwit uit Delft. Zij doet veel met illustratie en ik zie echt dingen die ik leuk vind op haar site, dus wie weet ;-)

Tot blogs weer!

7 reacties:

  1. Even zwaaien hoor ๐Ÿ‘‹๐Ÿ‘‹๐Ÿ‘‹

    Volgens mij heb ik dat kamertje ook ooit getekend.

    De inspiratie is hier ook zoek.
    Als ik mijn blog terug kijk al jaren.
    Ik doe wel af en toe wat.
    Maar niet echt meer met passie zoals vroeger
    Misschien wordt het tijd voor een andere hobby?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn zwaai-coontje kan ik niet vinden, maar weet dat ik terug zwaai ;-)
      Wat leuk dat jij dat kamertje ook hebt getekend, het is ook wel een errug bekend kamertje, hรจ?
      Tja, die inspiratie... ik weet het ook niet zo goed. Meestal is er iets waardoor het ineens weer opvlamt, daar hoop ik dan maar op. Een andere hobby is ook niet zo'n raar idee... een mens kan nooit genoeg hobby's hebben. Komt wel goed, hoor!

      Verwijderen
    2. Als ik er weer de energie voor heb zal ik toch eens zoeken.
      Al mijn tekeningen en zo heb ik 15 jaar geleden hermetisch ingepakt en die mappen zijn 3 verhuizingen zo meegegaan en nooit meer geopend.

      Verwijderen
    3. 15 jaar is best lang. Misschien wel leuk om ze weer 'ns op te zoeken. Na een lange tijd kijk je er toch anders naar en uiteindelijk is het toch een deel van jou (geweest). Je maakt me nu ook nieuwsgierig ;-) Maar hรฉ... no pressure :-)

      Verwijderen
  2. Leuk dat je gaat weer draad op pakken. Je maakt prachtig tekeningen. Echt super goed gedaan. Het meisje met aap best wel moeilijk om te tekenen. Goed!!!! Wat erg dit meisje misbruikte door iemand. Het is ook vreselijk!!! Er horen steeds meer zulke verhalen.... Wat leuk dat naar inloopworkshop doet. Fijne d zonnige dag verder. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry. ๐ŸŒž

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je berichtje, leuk om weer van jullie te lezen!

      Ik bedoelde met 'misbruikt' ook meer dat ik er iets anders mee deed dan de echte schilder. Niemand weet wie het meisje was, volgens het Mauritshuis is het meisje ook niet echt iemand geweest, maar heeft de schilder haar ook verzonnen.

      Verwijderen
  3. Het was meer verzonnen geweest. Okรฉ.... Dan weet ik het meer van jou reacties. Het mooi weer. Geniet met de mooie weer. Fijne dagen.

    BeantwoordenVerwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: