Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zondag 18 september 2022

vakantiedingen en andersom werken

 Na lange maanden van blogstilte, probeer ik alles weer een beetje op te pakken. Natuurlijk gebeurt er van alles, ook als je niets op je blog plaatst. Zo kan ik terugkijken op een lange vakantie, deed ik inderdaad een workshopje bij Atelier Inktwit... en zijn we intussen ook weer aan de slag gegaan met ons vertrouwde clubje op de kleurclub. Ik heb nog even getwijfeld of ik nog een jaar wilde bijtekenen daar, maar toch maar gewoon gedaan en ik ben er achteraf ook wel blij mee. Waarom dan toch twijfel, vraag je je misschien af... Omdat ik soms denk dat tien jaar bij dezelfde docent en met nagenoeg hetzelfde clubje misschien ook wat beperkingen met zich meebrengt. Aan de andere kant: je bent ook zelf verantwoordelijk voor wat je uit zo'n cursus haalt en eerlijk is eerlijk: afgelopen jaar heb ik daar niet echt mijn best voor gedaan. Misschien doe ik zo af en toe eens een workshopje elders en voor nu probeer ik zelf weer de inspiratie terug te vinden. 

Inktober komt er weer aan en dat zorgt altijd voor een fijne tekenflow, dus die ga ik zeker weer oppakken. Afgelopen vakantie was ik maar liefst vier weken in Spanje. Dat was lang... maar misschien ervaarde ik dat ook als lang omdat het zo warm was: 38 graden is ook daar flink puffen! Ik kan je vertellen dat er dan ook niet veel uit je handen komt. Het dagritme ging ongeveer van: wakker worden... oeh lekker even een bak koffie in de ochtendzon, daarna boodschappen halen en dan was de temperatuur weer flink opgelopen, dus een plons in het zwembad, wat drinken, weer een plons in het zwembad... Avondeten smaakt niet echt, dus klein hapje, dan weer even in het zwembad , dan wat drinken en genieten van de avondkoelte en dan was er weer een dag voorbij ;-) Zo ging het ongeveer. Ik had het lumineuze idee opgevat om meer te doen aan een tekenuitdaging van Doodlewash. Doodlewash is zoiets als Inktober, maar dan met waterverf en elke maand een nieuwe uitdaging. Ik heb dus serieus geprobeerd om in de maand augustus tot 31 tekeningetjes te komen, maar helaas ben ik blijven steken bij nummertje 17...

Jammerlijk gefaald dus, al heb ik er wel leuke dingen uitgehaald hoor. Sommige woorden waren echt een crime om te tekenen... Voorbeeldje: drive-in movie! Okay, dan denk je autootjes, groot beeldscherm... maar ik kon het echt niet tekenen! Nu ben je nieuwsgierig hè? Ja, dat dacht ik al! Nou, check deze:


Drive-in movie (Aquarel/inkt)



Dan maar zo, hè...  Zoals ik al schreef: ik heb er wel een paar leuke dingen uitgehaald hoor. Zo waren we bij vrienden op het landgoed en daar liepen in de avonduren kleine wilde zwijntjes rond. In het Spaans heten die 'Jabali'. De hond van onze vrienden vond ze wel heel interessant en die maakte er een ware sport van om ze op te sporen en vervolgens op te jagen. Zaten we daar op het terras, spoot er ineens zo'n jabali voorbij... gevolgd door de hond! Wat kan zo'n jabali rennen, zeg!

 Inspiratie voor een tekeningetje bij het woord 'camp':

Camp (Aquarel/inkt)



Ik maakte de tekeningen trouwens in een handig boekje, dat ik gewoon vond bij de boekhandel. Serieuze tekenaars (zoals onze tekengoeroe) gebruiken daar van die dure boekjes van Moleskine voor. Echt fantastische boekjes zijn dat, maar ze zijn echt duur en voor een prutser als ik -die er ook nog weleens iets uit wil scheuren- gewoon TE duur. Bij de boekhandel verkochten ze prachtige boekjes van Talens (welbekend van de verf), waar je dus ook gewoon met verf in aan de slag kunt! Mooie boekjes, voor een heel schappelijke prijsje. Ik ben er blij mee!

Niet alles wat ik maakte was even super van kwaliteit, maar er zijn ook een paar tekeningen die ikzelf wel geslaagd vind. Zoals degene die ik maakte bij het woord 'dock':

Dock (Aquarel/inkt)

 

Dock betekent natuurlijk steiger, maar dat vond ik saai. Nu houd ik meer van eendjes (ducks), dus verkleedde ik een eend als 'Doc' (als in 'dokter', snap je...) en zo kon hij zijn vriendje die van de steiger gevallen was redden... Ja, ik verzin ze waar je bij staat.

Nog een paar leuke vind ik deze:

Healthy (aquarel/inkt)

Magic (aquarel/inkt)

Tijdens de cursus zijn we weer aan de slag gegaan met vormen en wat ik daar geleerd heb is ook wel heel leuk. Ik noem het maar 'andersom werken'. Normaal gesproken teken je eerst iets en daarna geef je er vorm aan door het in te kleuren. Dus eerst de lijntjes, daarna de kleur. Nu kwam onze goeroe met de opdracht om het eens andersom te doen, du eerst een vorm schilderen en pas daarna details toevoegen. Ik vond dat heel grappig om te doen, omdat het effect zo anders was. Onze goeroe vroeg of ik het eens wilde proberen op mijn muizen (zie het vorige blogje) en ook dat vond ik leuk. Het leverde me onder andere deze tekening op:

Muizen (aquarel/kleurpotlood)

Zie je wat ik bedoel, met een heel ander effect? Ik denk dat ik daar voorlopig wel weer even zoet mee ben. En voordat je het vraagt...ja het plan met illustratie is er nog steeds, alleen de uitwerking is er nog niet echt. Ik ben in elk geval weer heerlijk aan het kliederen.

Genoeg gepraat...genoeg voor deze blog, in elk geval...  Tot gauw en...ik houd jullie op de hoogte!


4 reacties:

  1. Ha leuk weer eens wat van je te lezen en te zien!

    Een hele maand Spanje, posh hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werd inderdaad wel weer 'ns tijd om de blog nieuw leven in te blazen ;-)
      Klinkt inderdaad wel 'posh' ja... en eigenlijk is het dat ook, dat realiseer ik me. We stonden wel 'gewoon' op een camping, dat dan weer wel.

      Verwijderen
  2. Hallo Lilian,

    Wat goed dat je jaar erbij geplakt heeft om cursus te volgen. Dan leer je meer ervan. Het was inderdaad heel warm geweest. Wat heerlijk dat je liefs 4 wekend naar Spanje geweest bent. Och wat heerlijk. Wij zijn normaal gesproken gek op Spanje. We kunnen niet meer doen. Geen doen meer voor F.... Ik vind vreselijk jammer voor ons. Soms ga ik dan even naar buiten om te fotograferen. Gisterochtend nog gedaan in mijn buurt. Leuk dat je in de buurt zwijntjes zagen. Boekjes is zeker duur. Als ergens treffen dan kun je goedkoper kopen. Het is je wel gelukt. Leuk dat je weer begonnen bent met mooie tekening. Knap gedaan. Konijn in hoed grappig gedaan. Je maken echt leuke tekeningen Lilian!! Geweldig! Ik wens jou mooie dagen toe! Lieve groetjes Jacqueline & Ferry. 🌹

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker jammer, als je zo gek bent op Spanje... Echt balen voor jullie, deze situatie! Fijn inderdaad, dat je dan toch zo'n hobby als fotograferen hebt, dan heb je tenminste afleiding en dat is echt nodig bij al die zorgen. Ja, ik ben zeker blij met dat boekje, mooi formaatje en gewoon prima... Nu maar hopen dat de prijs zo blijft, want dat weet je tegenwoordig ook maar niet. Ik denk dat ik er meteen een paar aanschaf. Dank voor de complimentjes, altijd leuk om te lezen :-) Ik wens jullie sterkte met alles!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: