Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

dinsdag 28 februari 2023

Schrijven, bloggen en vermuizen

 Ineens had ik ontzettende behoefte om weer even te schrijven. Tekenen en schrijven raakten de afgelopen periode een beetje in de vergetelheid. Tenminste, tekenen niet echt, want ik ga nog steeds elke week trouw naar onze 'kleurclub', maar het vuur was er wel een beetje uit. 

Een tijdlang gaf ik Corona de schuld, omdat die ellendige pandemie wel heel veel omver heeft gegooid, maar intussen denk ik dat er gewoon veel veranderd is in mijn leven. Goede veranderingen, maar ze zijn best groot. Grote veranderingen vragen ook om aanpassen en tussen die aanpassingen kwam tekenen, maar vooral schrijven, niet zo goed uit. Wel postte ik regelmatig iets op Instagram, omdat dat vrij makkelijk is om te doen. Ik blijf het een beetje een vreemd medium vinden, dat Instagram. Die honger naar hartjes, vooral. (de likes, bedoel ik ;-)) Soms post ik iets wat ik zelf best goed vind en dan verschijnen er mondjesmaat hartjes en soms krijg ik er ineens veel op een post waarvan ik denk: 'mwah'... Dat schijnt van alles te maken te hebben met het algoritme, de computer die bepaalt wanneer er iets op je tijdlijn verschijnt. In die zin is blogger 'eerlijker', mensen kijken als ze zin hebben, of als ze je een soort van hebben leren 'kennen'. 

Waarom schrijf ik dit? Nouja, een tijdje geleden deed ik mee aan een zogenaamde 'open call' van het Mauritshuis. Het beroemde schilderij 'het meisje met de parel' ging voor een tijdje naar Amsterdam voor een grote tentoonstelling aldaar. Dat betekende voor het Mauritshuis een lege plek aan de muur in Den Haag, dus hadden ze bedacht: we vragen of mensen hun eigen versie van 'het meisje met de parel' aan ons willen opsturen. Het maakte niet uit hoe of wat en iedereen mocht meedoen. Ik vond het echt een superleuk idee en omdat ik toevallig al aan mijn eigen versie van dat meiske begonnen was, besloot ik om mee te doen. Natuurlijk was er een soort wedstrijdelement, want er konden er uiteindelijk maar een paar in het Mauritshuis vertoond gaan worden. Als je meedoet aan zoiets, hoop je natuurlijk dat... En nee, natuurlijk werd mijn werk niet uitgekozen. 

Op zich helemaal niet erg, maar ik vond het wel vervelend dat niemand mijn werk leek te hebben gezien. Je moest het posten via Instagram en dan het Mauritshuis 'taggen' en dan was er ook nog een account waarop alle ingezonden meisjes werden getoond. Dat heb ik allemaal gedaan, maar ik zag mijn werk niet eens terug! Het algoritme, denk ik. 

Niet dat het uitmaakt verder, ik ben nog steeds best tevreden over wat ik maakte. Jullie hebben de eerste versie van destijds al op mijn blog gezien, maar misschien wel leuk om de definitieve nog eens te showen:

Vermeer aap en parel
Het meisje met de aap en de parel (pastelkrijt)







Ik had weer ontzettend veel plezier in het maken ervan en gek genoeg lijkt dat de inspiratie ook weer wat aan te wakkeren. Weet je nog dat ik schreef over 'muis'? Muis heeft heel wat versies gekregen en ik heb nog steeds het idee daar meer mee te doen, maar ik was nog zoekende naar een vorm. Vorige week had ik ineens een soort brainwave: ik was bezig met Napolemuis (muis en Napoleon) en daarna bedacht ik dat ik ook bekende kunstwerken kon gaan 'vermuizen'. Zo ontstond mijn laatste creatie in kleurpotlood: Vincent van Muis! Hij is gemaakt naar een zelfportret van Vincent van Gogh (wel eentje van toen hij zijn oor nog had) en ik vind hem zelf best heel leuk geworden. Ik wil hem nu verder gaan uitwerken, ook in pastelkrijt. Hier alvast de kleurpotloodversie:

Van Gogh muis
Vincent van Muis (kleurpotlood)



 

Ik ben nu van plan ook iets te gaan doen met Salvamuis Dali, het melkmuisje van Vermuis, de Muisa Lisa en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Maar goed dat ik mijn blog niet heb opgeheven want het is zo leuk om dit weer op te schrijven. Ik zeg maar weer: tot blogs!


10 reacties:

  1. Leuk idee, kuntmuizen creëren.

    Ik krijg zelden meer dan 5 likes op instagram, terwijl ik zelf vind dat ik best leuk teken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ben ook wel blij met die 'brainwave', ik heb er echt lol in en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste.

      Dat van die 'likes' is inderdaad een verhaal apart: dat algoritme van Instagram zorgt er namelijk ook voor wat iemand te zien krijgt. Ik volg jou op Instagram, maar ik zie niet standaard alle berichten die je plaatst, of soms pas dagen later. Dat je niet veel likes krijgt zegt dus niet zoveel over de kwaliteit van je tekeningen. Je kunt het namelijk ook beïnvloeden door heel veel hashtags aan je posts toe te voegen. Als het populaire hashtags zijn, zien ook meer mensen jouw post (alle mensen die die hashtag ook gebruiken). Ik merk dat altijd bij InkTober, dan krijg ik veel meer respons dan bijvoorbeeld nu. Dan is er natuurlijk ook nog het aantal volgers dat je hebt, dat maakt ook uit.

      Waar ik achter kwam, is dat je tijdlijn ook heel erg wordt gevoed door wat je zelf bekeken hebt. Ik heb per ongeluk een keer een filmpje bekeken van zo'n gezondheidsfreak, omdat het over een onderwerp ging dat ik wel interessant vond. Sinds die tijd krijg ik constant van die filmpjes van allerlei 'fitgirls' die op miraculeuze wijze zoveel kilo zijn afgevallen en zo, echt heel irritant. Ik ben er pas net achter dat je dat kunt blokken, dus dat heb ik maar gedaan ;-)

      Zoals ik al schreef, het is een beetje een apart medium, dat Instagram. Het is snel en aangenaam vermaak, maar er veel conclusies aan verbinden doe ik niet. Moet jij ook niet doen, gewoon lekker blijven tekenen!

      Verwijderen
    2. Ik geef een hele serie ### mee maar zelfs dat levert weinig tot niets op.

      En ik wordt inderdaad op instagram en facebook overstelpt met poezenfilmpjes zodra ik er weer eens één bekeken heb.

      Verwijderen
    3. Wist je dat je, als je op het logo van instagram klikt, je kunt kiezen tussen volgend en favorieten.
      Dan heb je niet al die filmpjes en zo er tussen

      Verwijderen
    4. Dat wist ik inderdaad niet! Meteen geprobeerd en inderdaad: een stuk minder van die storende filmpjes! Thanks voor de tip!

      Verwijderen
    5. Ik kwam er vorige week bij toeval achter

      Verwijderen
  2. Corona gedoe is beetje voorbij Lilian. Maar ik vertrouwd niet helemaal. Ik hoest heel veel. Alle prikjes vertrouwd ook niet meer. Je weet maar nooit. Wat fijn dat je weer zin heeft om te schrijven. Je leven gaat gewoon door. Helaas heb ik geen Instagram Lilian. Ik vond al rustig bij jou. Je zit meer op Instagram. Wat jammer dat de mensen niet gezien hadden. Je gaat gewoon lekker door. Gewoon jezelf doen. Het meisje met aap is echt super mooi gedaan. Doe niet na. Je gaat steeds meer vooruit om te doen. Onderste foto ook heel knap gedaan. Ik keek wel af en toe bij Instagram. Daar zie ik ook mooie tekeningen. Knap gedaan. Gewoon door gaan....... Bijna weg gegaan... Zou zonde zijn. Ik wens jou fine tijd toe!!! Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.
    🐰 😄 🧝‍♂️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoorde ik ja, Corona moeten we nu behandelen als gewone griep. Dan voel je je wel een beetje bij de neus genomen: is daarvoor de maatschappij gewoon bijna twee jaar een soort van op slot geweest? Nee, voor mij ook geen prikken meer hoor, ik ben er klaar mee. Nu toevallig wel snotverkouden, maar dat gaat wel weer over.
      Instagram is gewoon makkelijker om even snel iets te posten, dus dat heb ik inderdaad iets meer bijgehouden dan het weblog. Zoals je kunt lezen bij mijn reactie op Marlien is het anders dan bloggen, het is oppervlakkiger denk ik. Bij bloggen heb je net iets meer contact met anderen, al denk ik dat de vaste volgers hier ook wel een beetje zijn verdwenen. Jullie gelukkig niet en daar ben ik wel blij om, hoor.

      Een paar keer heb ik, net als jullie, op het punt gestaan te stoppen, maar dat vond ik toch ook weer zonde. Het is een soort verslag van mijn weg in het tekenen en als je vanaf het begin doorbladert, zie je ook een soort vooruitgang erin. Plus natuurlijk alle leuke en lieve reacties die je dan kwijt bent, dus nee... Ik ga niet stoppen. Ik hoop weer een regelmaat te vinden in schrijven en tekenen en ondertussen volg ik jullie nog steeds.
      Dank voor de lieve reactie en tot blogs!

      Verwijderen
    2. Ik.zie heel veel vooruitgang in je tekenen.
      Je hebt een hele eigen stijl ontwikkeld in de loop der jaren.

      Verwijderen
    3. Dat heb je zelf niet zo door, denk ik... Dus dat neem ik dan maar van je aan ;-)

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: