Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

donderdag 18 januari 2024

Verhuizen

 Normaal doe ik altijd een laatste post van het jaar, maar het kwam er niet van. Ik ben verhuisd afgelopen Kerst. Geen aanrader trouwens, verhuizen met Kerst. Het leek zo handig, minder druk, een excuus om niet aan dinertjes te doen... maar het voelde niet fijn. 

Het nieuwe jaar startte ik in het nieuwe huis, dat was wel fijn. Alle spullen stonden min of meer op zijn plaats, het was leefbaar. Dat wordt het steeds een beetje meer, al zijn er nog wel dingen die ik niet helemaal goed vind, maar dat laat zich nog wel fiksen, denk ik. Verder heb ik nog steeds het gevoel om met vakantie te zijn, het is nog niet echt 'mijn plek'.

Ik typ dit nu, terwijl ik aan een megagroot bureau zit. Had ik nooit eerder, een echt bureau. Voorheen had ik een plank aan de muur en daarna een soort computermeubeltje van L*een B*akker. Voldeed ook, maar dit is wel luxe. Ik heb nu ook een eigen ruimte om te tekenen, dat is ook luxe. Hoewel ik dat nog niet echt weet, want daar staan nog dozen die moeten worden uitgepakt en uitgezocht. Dat zal nog wel even gaan duren, want ik kan zo langzamerhand geen doos meer zien.

Wat me het meest is tegengevallen van het verhuizen, was niet eens de verhuizing zelf, maar de onnoemelijke hoeveelheid troep! Kennelijk had ik in de loop der tijd meer verzameld dan ik gedacht had... dat was echt een tegenvaller! Ik zie mezelf nou niet direct als een 'horder' (zo iemand die allemaal rotzooi verzamelt), maar het leek er toch verdacht veel op! Ik ontdekte bij mezelf dat ik het moeilijk vond om dingen weg te gooien, maar ik ontdekte ook dat als iets eenmaal weg was, het me eigenlijk niet eens zoveel meer kon schelen. Ik vond het ergerlijk dat ik kennelijk zo gehecht was aan materiele zaken, maar tegelijkertijd bleef de moeite om dingen weg te gooien me dwars zitten. Dus ik ging lezen over hoe je nou het beste op kon ruimen. Al snel kwam ik terecht bij die vrouw die bekend staat als de opruimgoeroe: Marie Kondo. Veel mensen zweren bij haar opruimmethode, dus ik dacht: 'dat ga ik ook eens uitpluizen'. De kern van haar methode is: als het je niet gelukkig maakt, gooi het dan weg. Dubieus advies wat voor mij niet werkte, want foto's maken niet gelukkig, maar ze weggooien maakt misschien nog wel ongelukkiger. Dahag mevrouw Kondo, ik zoek het zelf wel weer uit. Ik probeer nu stuk voor stuk dingen weg te gooien en langzaam aan gaat het beter.

Ik ben dit jaar ook weer met verse tekenspirit begonnen en hopelijk gaat mijn nieuwe plek daarin ook helpen. Op de cursus probeer ik nu steeds vaker mee te doen met de oefeningen die onze goeroe bedenkt, in de hoop dat ik weer een nieuwe inspiratiebron aan ga boren. De afgelopen periode heb ik veel verschillende dingen gemaakt. Zo was er natuurlijk muis, die nog steeds een prominente plaats heeft in mijn zoektocht naar inspiratie:

Peper- en zoutmuizen

Muis en het peper-en zoutstel maakte ik tijdens de cursus en was gewoon een lollig tijdverdrijf. Een ander lollig tijdverdrijf had een beetje met mijn verhuizing te maken. We hebben voor het huis een enorm dikke boom en ik had dus ergens gezien dat iemand een kabouterdeurtje voor zijn boom had gezet. Dat vond ik zo grappig, dat wilde ik dus ook. Als je googelt op 'kabouterdeurtje' kom je er talloze tegen... Ik moet er nog eentje kopen, maar ik maakte er wel vast een tekening over:

Gezellig kabouterhuis

Ik kijk er al helemaal naar uit om hem ook te plaatsen ;-) maargoed, eerst de troep maar opruimen! Afgelopen tijd heb ik ook wel wat serieuze oefeningen gedaan hoor, zo oefenden we met textuur en volumes aangeven. Dat deden we met potjes, doosjes en een wc rol:



Beetje lelijke foto's maar dat vergeven jullie me vast wel, het was tenslotte maar een oefening. Verder hebben we wat landschapjes getekend. Ik ben daar niet zo'n fan van, maar ik probeer me over mijn weerstand heen te zetten en het steeds meer te proberen. Deze hieronder vind ik zelf wel geslaagd. Door de kleuren doet hij een beetje Japans aan en dat is denk ik ook wat ik er leuk aan vind.


Zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte. Mijn blog blijft, al post ik misschien niet meer zo regelmatig. Er zijn altijd dingen die ik liever van me af typ en dan blijft dit toch echt de plek!
Tot Blogs!

8 reacties:

  1. Gefeliciteerd met je nieuwe stek.
    Het zal vast gauw wennen.

    Zo'n muizenvoordeur wil ik ook al jaren, maar ik heb geen boom.

    Ik ben voor mijn gevoel inmiddels al heel lang aan het ruimen.
    Om het vol te houden maak ik wekelijks een verslagje voor mezelf op m'n tweede blog.
    Naarmate je verder komt wordt het echt steeds makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dank je! Ja, wennen gaat vanzelf, denk ik.

      Wat jammer dat je niet zo'n boom hebt! Ik moet je zeggen dat ik tot voor kort niet eens van het bestaan van zo'n deurtje wist. Ik zag het ergens en toen dacht ik: 'wil ik ook!' Daarna ben ik gaan zoeken en ik vond er echt veel. Misschien maak ik 'm zelf, want zo moeilijk is het niet.
      Oeh, klink weinig hoopvol voor mij, dat je al zo lang bezig bent... Voor het moment ben ik blij dat alles nu een plekje heeft, maar er moet nog veel. Ik probeer daar maar niet te veel een punt van te maken, want ik ben allergisch voor 'moeten'. Eerst maar even acclimatiseren, zeg maar. ;-)

      Verwijderen
  2. Leuk dat je er weer bent. Ja, dingen verzamelen. Ik las in de nieuwe Flow dat er een tegen beweging is tegen Marie Kondo. Nee, geen rommel, maar persoonlijk wonen. Klinkt goed. Ons huis is vol persoonlijke dingen, dingen met een herinnering, maar vrees ik ook rommel. Ik ben vorig jaar begonnen met opruimen. Laten we zeggen dat er nu 10 % weg is. Dus dit jaar vol goede moed verder. Misschien hadden wij wel hetzelfde bureautje van L..bakker, ha, ha.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief, dat je dat schrijft! Slim bedacht, dat 'persoonlijk wonen', klinkt inderdaad minder erg dan 'je rommel opruimen'. Ik denk inderdaad dat je dit altijd tegenkomt als je ergens langer woont. Ik woonde 19 jaar in mijn vorige huis, dus er ligt 19 jaar aan herinneringen en rommeltjes.
      Die meneer Bakker heeft wat op z'n geweten, dat is duidelijk ;-)

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd met je nieuwe huis!
    Muis ziet er erg leuk uit. Ik hou van dit soort dierentekeningen.
    Het is soms verbazingwekkend wat er allemaal tevoorschijn komt bij een verhuizing. Ik heb de afgelopen jaren mijn spullen behoorlijk uitgedund, maar toch zou het nog veel inpakwerk zijn als ik moest verhuizen. Het viel me onlangs nog weer op in het huis van mijn schoonvader, wat niet spectaculair groot is en beslist niet rommelig of volgepakt. Maar hij is begonnen met opruimen om kleiner te wonen en dan komen er ongekende hoeveelheden spullen tevoorschijn die hij niet mee wil nemen.
    Tot een volgende blogpost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Tja, muis heeft intussen al vele gedaantes en die dierendingen horen een beetje bij mij, denk ik.
      Verbazingwekkend is het inderdaad, dat vond ik zelf ook... Hetzelfde verhaal als bij jouw schoonvader: mijn huisje was echt niet groot, (dat riep ik ook altijd tegen iedereen: dat is fijn, want dan hoef je niet zoveel schoon te maken!) maar... jeminee!

      Verwijderen
  4. Och je bent verhuisd. Je had hele drukke tijd achter de rug. Hopelijk lukt het met je. Je had mooie tekening gemaakt. Het ziet allemaal goed uit. Prachtig gedaan Lilian. Muizen heel leuk gedaan. Boom welkom zit er diepte erin. Knap. Succes met je nieuwe huis. Fijne dag. Groetjes J&F.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi J&F, ja dat klopt... Ik volgde jullie nog wel hoor, maar het bloggen en alles wat daarbij hoort schoot er echt bij in. Dank voor de complimentjes! Dat deurtje in de boom gaat er echt komen, ik ga het hier zeker showen als hij er is ;-)

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: