Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

zaterdag 28 juli 2018

Muizen, mensen en inkt

Soms is bladeren in oude schetsen leuk. Tijdens het opruimen kwam ik er een tijdje terug één tegen die ik maakte voor een opdracht op school. Ik deed ooit eindexamen in het vak tekenen en de opdracht was om een boekomslag te ontwerpen.
Dat is een hele moeilijke opdracht, want welk boek kies je dan... en als je eenmaal gekozen hebt: hoe 'vang' je het boek dan in een passende omslagillustratie?

Toch weet ik nog, dat ik daar toen helemaal niet zo lang over deed. Voor Engels las ik het boek "Of mice and men" (Nederlandse vertaling: Muizen en mensen) van John Steinbeck. Van het boek weet ik inhoudelijk niet zo heel veel meer, maar wel weet ik dat er één passage was die me erg trof. Het boek ging namelijk over twee broers, George en Lennie. Lennie was zwakbegaafd en hij had een voorliefde voor dingen die zacht aanvoelden. Zo ving hij muizen om hun zachte velletje te aaien. Hij wilde de zachte dingen graag bij zich hebben en daarom hield hij ze stevig vast. Te stevig... en dan begreep hij niet hoe het kon dat de 'muis het niet meer deed'.  Die passages zijn me het meest bijgebleven, omdat ik het me ergens wel voor kon stellen. Daarbij heb ik zelf al jaren een voorliefde voor dingen die zacht aanvoelen. Ik loop rustig bij Intertoys naar binnen om even de speelgoedknuffels te aaien, die 'doen' het standaard niet, dus dat is ook niet zo erg ;-)

Maargoed, mijn boekomslag werd zo ongeveer dit:

sketch Of mice and men
Of mice and men, potloodschets uit 1992
Ik zocht er bijpassende letters bij (want dat moest ook nog!) en daarna werkte ik het uit in inkt. Jammer genoeg heb ik die uitwerking nooit teruggekregen. Mijn vader had me geholpen met letters zoeken en netjes tekenen en ik kreeg er een mooi cijfer voor. Mijn leraar wist meteen over welk boek het ging, zonder dat ik iets had gezegd. Nou, dan heb je het goed gedaan. Toen ik de schets terugvond, wilde ik ook eigenlijk niets liever dan de tekening opnieuw maken. Dat deed ik dus (Ja in de hitte, met daardoor veel te dunne inkt!)

Het resultaat viel me tegen. Ik wist niet meer hoe ik de hand had ingevuld en ook de boom leek me te saai om wit te laten. Gevolg was een veel te druk geheel. Toch kon ik het niet laten om even te testen hoe het eruit zou zien met letters erop. Die ging ik natuurlijk niet tekenen, want daar heb je tegenwoordig heel mooie programmaatjes voor ;-)
Of mice and men van John Steinbeck, het blijft een mooi verhaal.

Of Mice and MenOf mice and men


(Mocht je nieuwsgierig zijn naar het hele verhaal: 
Muizen en Mensen -John Steinbeck ISBN NL13-978902828095  Er zijn ook meerdere films naar het boek gemaakt, voor het laatst in 1992, geregisseerd door Gary Sinse en met in de hoofdrol John Malkovich)

15 reacties:

  1. Na het lezen van Druiven der Gramschap was ik helemaal kapot. Ik wilde meer boeken van John Steinbeck lezen. Ik heb ze nu bijna allemaal gelezen. Na Charlotte Bronte is hij mijn lievelingsauteur. Het fragment wat jij hier weergeeft ken ik goed. Het raakte mij ook. Ik vind dat je het prachtig hebt gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leuk om te lezen dat ook jou dit fragment is bijgebleven! Steinbeck schrijft inderdaad heel knap, heel beeldend. Ik weet nog dat we op school bijna allemaal 'The red pony' op de lijst hadden staan, omdat die zo lekker dun was ;-) Na de schoolperiode ben ik ook nog 'Tortilla flat' gaan lezen en ook dat boek is heel indringend. Druiven der gramschap heb ik niet gelezen, maar misschien moest ik dat ook maar 'ns doen!

      Verwijderen
  2. ik vind het er erg mooi uitzien doet me denken aan the green mile, die john kon dode muizen weer leven inblazen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou voor die arme Lennie inderdaad een oplossing geweest zijn! Dank je wel!

      Verwijderen
  3. Wat een mooi verhaal achter de tekening! Mijn vader hielp mij ook vaak met creatieve schoolopdrachten. Hij deed het niet voor mij, maar ik weet bijvoorbeeld dat ik zijn schildersmateriaal mocht lenen.
    Met jouw originele tekening heb je het eigenlijk al perfect uitgebeeld, vind 'm erg goed gelukt. Maar om het nog een keer na te doen, ja dan herleef je het nog even weer.
    Dat heb ik eens met een verhaal gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die schets was het eigenlijk al, dat ben ik helemaal met je eens. Mijn vader hielp me vooral als het om technische dingen ging, zoals het tekenen van die letters. We hadden les gehad over typografie en dat moest allemaal heel precies. Ik ben en was daar helemaal niet goed in, maar hij dus wel.
      Er zijn denk ik ook wel overeenkomsten met het herschrijven van een verhaal, al zat de afstand me hier juist een beetje in de weg ;-)
      Dank voor je leuke reactie!

      Verwijderen
  4. Lilian,

    Mooie sprekende omslag!

    -----------------------------------------

    zachtaardig beestje

    ligt in de muis van zijn hand

    morsdood geknepen

    -----------------------------------------

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je mooie verhaal geschreven over deze tekening. Deze tekening heb je heel mooi gedaan. Er zit toch diepte erin. IK doe het niet na. Ik kan helemaal niet tekenen. Wat kun jij goed Lilian.Mooie boekomslag.John Steinbeck ken ik niet. Ik ga via Google bekijken hoe en wat. John Steinbeck heeft wel mooie verhaal van gemaakt. Fijne week gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment. Je kunt ook (delen van) de film van Of mice and men via youtube terugkijken, zag ik.

      Verwijderen
  6. Mooi om zo iets te lezen hoe het tot stand kwam,ik ken het verhaal niet en de film ook niet.Maar jou boek omslag vind ik mooi gelukt!
    Lilian wens je een mooi vakantie,en veel mooie inspiratie momenten!
    tot laters.
    veel liefs groetjes
    Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Christiene! Ik wens jou hetzelfde toe en tot gauw weer!

      Verwijderen
  7. Goedemorgen Lilian. Je hebt nog vakantie. Lekker genieten. Wij gaan straks weg. Maar niet zo ver. Wel met de trein reizen. Wij hadden gisteren al nieuwe blogje staan. Ik merk dat niet rechterkant niet goed werkten. Misschien voor ons ook dan volgende blog wel? Ik wens jou nog veel plezier. Liefs Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. Ja, dat had ik ook gemerkt! Hij plaatst niet altijd de nieuwe, ik weet ook niet hoe dat komt. 😕

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: